top of page

אם כבר מתוק אז דבש


דבש הינה פחמימה המופקת על ידי הדבורים בדרך מופלאה . הדבורים המלקטות אוספות את הצוף ומביאות אותו לכוורת, שם מקבלות הדבורים הפועלות את הצוף ובשרשרת מעבר הצוף מייצרות את הדבש בבלוטות הקיימות בראשן ובגרונן, תהליך ההופך סוכרוז לפרוקטוז וגלוקוז וכך מאחסנות אותו בחלות הדונג בכוורת. דבש מיוצר ללא כל תוספת , הוא טבעי לחלוטין .

תכולת הדבש : יותר מתוק פחות קלוריות ל100 גר' דבש

פחמימות 79,000 מ"ג

Fructose 40,000 מ"ג

Glucose 35,000 מ"ג

Sucrose 4,000 מ,ג

אנזימים Glucose Oxidase* ,מינרלים אשלגן 61 , נתרן 4 , ברזל 0.4 , סידן 7 מ"ג .כמו כן פוליפנולים ,ויטמינים. 0 שומן .מים 18,000 מ"ג

פחות קלוריות כמות הקלוריות בדבש קלוריות 304 ל100 גר' לעומת 400 קלוריות בסוכר רגיל

הדבש מתוק פי 1.5 לעומת סוכר רגיל

דבש מקור לאנרגיה זמינה – סוכר הוא המטבע האנרגתי של גופנו . הגלוקוז והפרוקטוז נספגים בגוף באופנים שונים ושניהם מספקים אנרגיה זמינה לגוף . האינדקס הגליקמי של הסוכר נמוך יותר מזה של סוכר רגיל ובמקום 100 הוא רק 58 עד 87 . וזה נתון משמעותי לחולי סוכרת או למי שרוצה לרדת במשקל .

השפעות בריאותיות -הפעילות התרפואיתית ( הריפויית) של הדבש

חיצונית -כמו אנטיביוטיקה לעור

ריפוי של פצעים כוויות האצת תהליך ההגלדה של העור ושיפור של 50% בטיפול מוכח מחקרית .

הדבש מספק חומרי הזנה לתאי העור כמו סוכרים , חלבונים , ויטמינים המשמשים לצמיחת רקמות חדשות . הדבש גם מייצר סביבה חומצית המונעת התפתחות חיידקים והתפתחות ריכוזי אמוניה המייצרים חיידקים .

הדבש פועל כנגד חיידקים בעור בגלל ריכוז הסוכרים הגבוה ובגלל שמשחרר מי חמצן ( מימן פרוקסיד ). דבש בעל השפעה רבה יותר בעיכוב יצורים חיים קטנים- מיקרואורגניזמים על פני העור .היכולת נוגדת החיידקים של הדבש רבה יותר על העור לעומת ההשפעתה באכילה . דבש יכול לעכב גידול של חיידקים רבים כולל אי קולי , הליקובקטר פילורי , קלבסיאלה פנאומוניה , ליסטריה מונוציטוגן פרוטאוס מירביליס , פסאודומונס , סלמונלה .

הדבש משמש בטיפול בפצעי כוויה גם בבתי חולים וכן לטיפול בפצעי לחץ פתוחים .

פנימית

דבש וספורט –לדבש אפקט חיובי בספורט ומאמני כושר הכניסו את הדבש לתפריט היומי של המתעמלים והספורטאים במקום ג'ל לספורט . הסיבה לכך היא הדבש מכיל סוכר מסוג פרוקטוז המאפשר זמינות פחמימות בזמן פעילות גופנית נמרצת , הוא אינו עובר את מסלול הכבד ולכן חוסך את סוכר הכבד הגליקוגן , המתפרק ומשתחרר לדם כאשר רמת הסוכר יורדת באימון .

מחלות במערכת העיכול

דבש הוא תרופה מסורתית להפרעות עיכול והוא עדיין משמש לכך. דבש מקל על שלשול ופעיל כנגד החיידקים המעורבים בזיהוום של המעיים –בגסטרואנטריטיס. מחקר רפואי בילדים הראה שיפור מהיר ב40% בריפוי ילדים עם דבש שחלו בגסטרואנטריטיס לעומת ילדים ללא דבש.

היכולת של הדבש לטפל בכיב קיבה הוא בזכות היכולת האנטיבקטריאלית שלו .דבש יכול לדכא את החיידק " הליקובקטר פילורי" האחראי לכיב קיבה. רגישות חיידק ההליקובקטר פילורי לדבש נבחנה במחקר ע"י בידוד החיידק בביופסיה מתוך כיב קיבה אשר הראה עיכוב משמעותי של הפעילות החיידקית בנוכחות דבש שהוכנס בריכוז של 5% בלבד.

מחקר מדעי ניו זילנד , נגד סטפילוקוקוס אוראוס , נבחנו מספר סוגי דבש , כולל גיל הדבש , ובכולם נמצאה השפעה משמעותית של הדבש על הורדת אוכלוסיית החיידקים .

הדבש נחקר מאוד בניו זינלנד ובאוסטרליה , מחקר עדכני יצא ב2005 שהראה פעילות של הדבש כנגד 13 מיני חיידקים וכנגד פטרייה בגידולי מעבדה. כל 12 המינים דוכאו חלקית על ידי הדבש אך לא קנדידה אלבקינס . הדבש הניוזינלנדי מזן "מנוקה" היה האפקטיבי ביותר ומסקנתם נותנת השראה להכנת דבש טיפולי לעתיד .

מרפא מחלות חניכיים – מחקר ניזינלנדי פורסם על דבש המנוקה והשפעתו המופלאה בהורדת חיידקי הפה , הפחתת דימומים ושיפור הדלקת .

הדבש מכיל נוגדי חמצון –

פוליפנולים הפעילים נגד תהליכי הזדקנות תאי הגוף

מסייע לספיגת סידן לעצמות –

מחקרים בחיות מעבדה הראו שיפור בספיגת סידן לעצמות בעקבות צריכת דבש.

אסור לילדים מתחת לגיל שנה –

דבש יכול להכיל נבגים של החיידק קלוסטרידיום בוטולינום הגורם להרעלת מזון , ולכן ילדים מנועים מלצרוך אותו .

במתיקות עדינה ובריאה


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page