top of page

האם קיים קשר בין תזונה ללחץ שלך בעבודה?

תזונה יכולה לגרום לסטרס ויכולה לטפל בסטרס והלא דרך לעינוי היא הרעבה ומניעת שתייה ...כדי שאדם יכנס לסטרס .

ארגונים מצליחים ולאו דווקא כלכלית ,הם אלו שהעובדים אוהבים לבוא לעבודה , רואים שם תשומת לב שניתנת לאוכל , מבחינת איכות המזון , הגשה .הרווחה של העובד משפיעה ישירות על התפוקה בעבודה .

יש חברות שנותנות אפשרות לאכול בחוץ בהסדר עם מסעדות יש חברות שיש להם חדרי אוכל בארגון זאת אומרת שנותנים את הדעת על המזון כתנאי שירות , וזה המקום להעלות את הרף קצת יותר למעלה מבחינת איכות המזון.

טיפים למנהל :

1.המלצות למנהל – לפני ישיבת צוות שבועית , לארגן ארוחה חמה של כולם יחד , לפני הישיבה .

אפשרות ליצירת אינטימיות

2. אפשרות לחדר כושר עם מאמן , לאפשר לעובדים לפני העבודה או בתום העבודה להתעמל או לקבל הנחה ברשתות מכוני ספורט .

הגורמים למתח בעבודה נחלקים לגורמים פיזיים ולגורמים רגשיים. הגורמים הפיזיים למתח בעבודה קשורים ברעש, בצפיפות, במשמרות לילה, ברעב, בצמא, בטמפרטורה קיצונית, בעמידה לא נוחה, במשאות כבדים , במשימה מונוטונית וחריגה משעות העבודה . גורמי מתח רגשיים יכולים להיות עבורך קידום בעבודה או איבוד תפקיד, לחצי זמן, הנחיות סותרות, פחד מענישה , כעס, קיפוח , אתגר בעמדה חדשה, הטרדה על רקע מיני או גזעני, תחרות בין קולגות, קונפליקטים עם כפיפים או עם מנהלים, שינויים מבניים ובדרך כלל גורמי המתח נוטים להבנות זה על גבי זה בקשר ישיר לערכים ולניסיון שלך בחיים.

1.מחקרים מראים כי 60% מכלל האוכלוסייה מדווחים על תופעות המאפיינות את "שלב הכוננות" לפחות פעם בשבוע . –זהו השלב הראשון הבריא , המנגנון הטבעי של גופינו להתגייס למצב חירום fight or flight . הלחם או ברח – תגובה מיידית של מערכת העצבים האוטומטית .בשלב זה משתחררים אדרנלין נוראפינפרין וקורטיזול שהם הורמוני סטרס מבלוטת האדרנל שבכליה והגוף כולו מתגייס. בשלב זה מתחולל שינוי במצב הרוח, דופק הלב עולה,הנשימה מהירה ,עולה המתח בשרירים: צוואר גב וכתפיים, יובש בפה, בחילה, עצבנות, הזעה, הרדמות או נימול בידיים ברגליים או בפנים, האישונים בעיניים מתרחבים והדריכות עולה.

2.במידה ושלב הכוננות מתמשך גוף האדם נכנס לשלב השני - "שלב העמידות" המתבטא בניסיון להסתגל למצב החדש הרבה בלבול . אי שקט . ניסיון שלנו להרגיע את עצמנו מצד אחד ונסיון משוך את התפקוד באותה דריכות ואפקטיביות ., אז כל אחד בדרכו .כאן זה הזמן לבחור אסטרטגיה נכונה או לא נכונה .

מרגישים שיש בעיה עם טעינת הבטריה שלנו ה RECHARGE. לכן לדוגמא – אחד יבחר באכילת יתר של ממתקים , שתיה של צמחים מרגיעים , אלכוהול .... , כיוון שלא ניתן לחיות בסטרס חריף לאורך זמן ואחר ישנה את סדר היום שלו כדי לאפשר פעילות והרגעות במשך היום כמו הפסקת אוכל ומנוחה .בעקרון שלב זה מתאפיין באי נוחות כללית , חוסר עקביות , אי שקט הגורם ואכילה מוגזמת או הימנעות מאכילה , שתיית אלכוהול ,שימוש בתרופות ממריצות על בסיס טבעי או תרופתי . כל אלו פועלות להקלה זמנית אך ההשלכות העתידיות מחמירות את תפקודך בעבודה .בהסתגלות למצב החדש ובירידה ברגישות.

3.כאשר שלב העמידות מתמשך זמן רב אתה עלול להיכנס ל"שלב התשישות". הסימנים הראשונים של שלב התשישות אינם ספציפיים ויכולים להופיע כעייפות כללית , חסר באנרגיה , טשטוש ראיה , סחרחורת, לחץ בחזה, קושי בנשימה, עצירות שלשולים, התכווצויות ועוויתות בבטן . קושי להירדם או יקיצה מוקדמת בבוקר, עליה במשקל או איבוד משקל. הגירוי המתמשך מוביל להתרוקנות האנרגיות לדיכאון נפשי גלוי ולבעיות בריאותיות קבועות : תסמונת העייפות הכרונית ,חוסר יכולת לקום בבוקר ,כאבי ראש קשים, כאבי גב, תסמונת המעי הרגיז , פגיעה במערכת החיסונית והתקררויות תכופות, קוצר נשימה, מחלות עור כאקזמה או עליה בלחץ דם. הפגיעה בעבודה ירידה בתשומת לב בריכוז מוביל לביצועים לקויים, טעויות ותאונות. איחורים בזמן, היעדרויות חוזרות ,שכחה, איבוד זיכרון קצר מועד. מושג השחיקה מתאר את התוצאה הפסיכולוגית הנפשית של מתח ממושך שבו תשישות שכלית ורגשית מובילה לאפטיה.בשלב זה אנחנו מנסים לעורר את עצמנו : יש שיצרכו המון קפה שוקולד, ממתקים בניסיון להתאושש . יש שיברחו לכל מיני התמכרויות כדי לעורר את האדרנלין ולעורר ריגוש ומתח בחיי היום יום .

זה השלב שמגיעים לרופא , אלי ושואלים מה לעשות ?

או קיי אז מה לעשות ? והתשובה היא :

ראשית עליך להודות בנוכחות המתח שבו אתה נמצא ולא לחפש תרופת קסם מהרופא "המחלה הגדולה היא לחיות בעיוורון ולחשוב שרואים" (לאו צה, חמש מאות שנה לפני הספירה) .עליך לקשר בין הסימפטומים לבין המתח בעבודה ולא להאשים אחרים .

תזונה נכונה יכולה לעזור בהתמודדות שלך עם סטרס בעבודה:

יש מזונות גורמי סטרס

1. אל תציף את הגוף בקפאין - המנע מעודף צריכת קפאין ,הקפאין נותן אנרגיה מיידית , עבורה אתה משלם "בכדור חוזר" של נפילת אנרגיה מאוחר יותר .קפאין בשעות אחר הצהריים והערב פוגמים באיכות השינה בלילה ומגבירים עייפות ביום שאחריו ומפתחים עייפות כרונית . המנהלים בכירים ובעלי חברות מחזיקים משקאות אחרים – נטולי קפאין , תה צמחים כמו לואיזה , תה ירוק .

אכול ארוחות קטנות ומנות ביניים - על מנת לשמור על רמת סוכר ורמת אנרגיה קבועה ביום יש לאכול ירק, פרי או כריך מידי כמה שעות .אי אכילה או תת אכילה יכולה לגרום לעייפות ירידה בריכוז וכאבי ראש .להחזיק במשרד במקרר מזון כמו פרי וירק שיש בהם גם פחמימות וגם ויטמינים כמו ויטמין סי שתורמים לעמידות בסטרס ,

המנע ממתקים ומזון מסוכר - אל תחזיק "סטוקים" כאלה במגירות למעט חטיפי אנרגיה בריאים מדגנים מלאים. הרבה מדי סוכר מעודד אכילת יתר של סוכר היא כמו השפעת הקפאין , מעלה מהר למעלה ומוריד לזמן ארוך . הגבל משקאות ממותקים.כשאתה ממהר החזק כריך קטן , יוגורט , פרי , אגוזים קרטיב , חטיף אנרגיה עשיר בחלבון , פרי יבש כמו צימוקים , חטיף סויה קלוי , חלב רזה , קוואקר , דגני-בוקר מלאים, שהם עשירים בויטמין B כמו בדגנים מלאים ממריץ את מערכת העצבים ומעלה חיוניות ובנוכחות אנרגיה זמינה של סוכרים מורכבים זהו מזון אידיאלי .

2. המנע מאכילה מול המסך של המחשב - תהנה יותר מהפסקת אוכל שבה תקדיש תשומת לב למה שאתה אוכל מאשר אכילה מול מסך , תוכל להבחין בסימנים הראשונים של השובע ולהימנע מאכילת יתר. באירגונים מודעים היום לחשיבות התזונה הבריאה מזמינים למשרד אוכל ויחד פותחים שולחן , הפסקה זמן איכות , של המנהל עם הכפיפים , כמו משפחה יש ערך גם למזון וערך מוסף שמקבל המנהל מלכידות , וקרבה בראיה של העובדים.

ארגן לך ארוחות נוחות וקלות - המנע מלחיות רק על חטיפים כי אלו לא "יתדלקו" אותך כמו ארוחה אמיתית. למשל כריך מלחם מלא עם טונה או חזה עוף וירקות או סלט ירקות עם ביצה וטונה הם דוגמאות לארוחות נכונות. הבא איתך את האוכל מהבית אם אין באפשרותך לקנות מזון כזה במקום העבודה .

בחר ארוחות וחטיפים הכוללים גם חלבון וגם פחמימות - ארוחות עשירות בחלבון וארוחות ביניים קטנות משאירות אותך ברמת אנרגיה קבועה ויציבה .למשל קרקרים מחיטה מלאה בתוספת גבינה דלת שומן או קרקרים בצירוף יוגורט, זאת עדיף על פני קרקרים בלבד עם קפה או מיץ. דוגמא אחרת אכול פסטה עם עוף בגריל, או פסטה בצירוף טופו עדיף על פני פסטה עם רוטב בלבד.

מים , מים , מים - כלול כוס מים עם כל ארוחה שלך ועשה הפסקות לשתיית מים מספר פעמים במשך היום שלך. החזק מים ושתייה קלה וזמינה בעבודה.

אכול פחות שומן - עשה בחירה נכונה של גבינות , בשר טונה , דגים , קרקרים כולם עד 5 גר' שומן ל100 גר' מוצר שהם 5% שומן . שמנים טובים צרף לתפריט כמו אבוקדו , שקדים אגוזים סרדינים מקרלים כולם שמנים השומרים על כלי הדם שלך ועל בריאותך בכלל.ויש מזוונת מונעי סטרס :מגנזיום, אומגה 3, ויטמין בי במזון - כל אלו מקורות לחומרים המשפרים את עמידות הגוף במצבי מתח.

דגנים מלאים כמו קורנפלקס לחם חיטה מלאה, קטניות כמו חטיף סויה , אגוזי מלך כל אלו הינם מקור למגנזיום אותו מינרל המשתתף בתהליכים שונים שמווסתים סטרס בגוף .

חומצות שומן אומגה 3 , בסרדינים דגים אגוזי מלך , זרעי פשתן טחונים מסייעים למערכת העצבים משפרים ריכוז וזיכרון מוכח .

ויטמין בי קיים גם כן בדגנים מלאים כמו לחם מלא אורז מלא פסטה מחיטה מלאה , והם אחראים לויסות מערכת העצבים ותפקודה התקין .

3. והתעמל לפחות 3 שעות בשבוע מחקרים מראים שפעילות פיזית סדירה יכולה להפחית מתח ולהקל על מצבי רוח ודיכאון"- מפרסם הארגון הדיאטטי האמריקאי . אם אתה מרגיש ירוד, פעילות גופנית אפילו מעטה, יכולה להוות זריקת מרץ לה אתה זקוק . הקשר של הספורט לבריאות הנפש לא לגמרי ברור יתכן בשל שחרור אנדורפינים מהמוח או פניטיל אמין – סוג של אמפטמין חומר כימי הממריץ את מערכת העצבים המרכזית או שזה בשל ההרגשה הטובה של עמידה במטרות הכושר הגופני ושיפור היכולת האישית או בשל הסחת הדעת מהסטרס בעבודה והבילוי באימון . התחל בעשר דקות והתקדם לשישים דקות ביום באופן סדיר .

ולסיום : הנח ליתרונות זריקת מרץ זו לתפוס אותך ולרומם אותך למקום טוב יותר . "אין אסון גדול מחוסר שקט פנימי, אין מכשול גדול יותר מאשר החמדנות , היודע מתי די , תמיד יש לו די " לאו צה מתוך ספר הטאו 500 לפנה"ס.


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page