© 2017 By Gila Adler All Rights reserved

האם אנו יכולים לנהל את הלחץ הנפשי בעבודה ?

הסתגלות למקום העבודה והסתגלות בכלל לשינויים בסביבת העבודה מובילה לשינוי באיזון בפעילות הפיזית והמנטלית . התפתחויות טכנולוגיות הפחיתו את מידת העבודות הפיזיות .מתח רגשי ושכלי עולים בסביבת עבודה שמאופיינת על ידי חוסר זמן , גורמים נוספים שלא ניתנים לשליטה , סביבה מסחת דעת , העדר ספייס ,חוסר וודאות כללי , יותר עבודה משרדית . ההסתגלות לסנדרום הסטרס תואר על ידי הפסיכולוג סל ב 1975 , המאפיינים של התהליך בחשיפה ממושכת של סטרס .


1. התגובה לאזעקה

2. שלב העמידות

3. שלב התשישות

שכיחות הסטרס :

60 אחוז מהאוכלוסיה מאמינה שהם תחת סטרס לפחות פעם אחת בשבוע .

 

מה מעורר את פעולת הסטרס ?

 

הגורמים המפעילים את תגובת הסטרס או בשמם ה"סטרסורס" . סביבת היום כוללת גורמים פיזיים רגשיים ומנטלים שמתחילים את שלב ראשון – חרדה , התראה כוננות .

 

גורמים פיזיים במפעלים הם בדרך כלל מחוברים לעניין הרעש , סיכונים כימיים או פיזיקליים .גורמי סטרס רגשיים יכולים נעימים או בלתי נעימים .ענייני קידום בעבודה יכולים להיות סטרסורים כמו איבוד תפקיד או משרה.

 

סטרסורים נוטים להבנות זה על גבי זה .הדרך שבה אנשים מושפעים ממנה תלויה בערכים שלהם הנסיון ויכולת ההסתגלות .סטרסור יחיד יכול להפוך למורכב אם במערכת התמיכה נכשלת. למשל אם הרכב נתקע בדרך לפגישה מאוד חשובה

 

סטרסורים פיזיים :

רעש ,צפיפות , משמרת לילה ,רעב , צמא , טמפרטורות קיצוניות , סיכון כימי, חשש מטראומה פיזית כמו קרינה , תנוחה לא נוחה , טילטולים , משאות כבדים , משימה מונוטונית , חריגה משעות העבודה .

 

סטרסורים רגשיים או שכליים מנטליים :

לחצי זמן, הנחיות סותרות ,פחד מעונש וסנקציות , שמחה בעניין קידום , כעס בעניין קיפוח , אתגר בעניין עמדה חדשה , הטרדה על רקע מיני או גזעני, תחרות בין קולגות , קונפליקטים עם כפיפים או עם מנהלים, שינויים מבניים , מחשבות שליליות .

 

תגובה מיידית לגירוי הזמנה או התנהגות .הובלה של מערכת העצבים האוטומטית לתגובה לסטרס של השב מלחמה או ברח "fight or flight"

 

מערכות שונות בגוף משתתפות בתהליך , והדבר מתבטא במצב הרוח מערכת כלי דם ולב , מערכת הנשימה , מתח השרירים , והפעילות המוטורית העדינה .

 

שלב הכוננות , דריכות .

 

תגובת ההילחם או ברח , העימות עם מצב סטרס גורם לשחרור אדרנלין , נוראפינפרין וקורטיזול מבלוטת האדרנל .הורמונים אלו מועברים דרך הדם אל השרירים בגפיים כדי לאפשר את תגובת ההילחם או ברח .בנוסף האישונים בעיניים מתרחבים והדריכות עולה .כאשר מצב הסטרס נרגע רמת ההורמונים חוזרת לנורמה .


דופק לב מואץ נשימה שטחית ומהירה , מתיחות הבשרירים במיוחד צוואר וגב תחתון וכתפיים , יובש בפה ,בחילה, עצבנות , הזעה , הרדמות נימול או חוסר תחושה ביידיים , ברגליים או בפנים .

 

שלב העמידות שלב העמידות מתבטא בהסתגלות למצב החדש של חשיבה לסטרס , פחות קורטיזול מופרש , יש ירידה ברגישות של הרצפטורים לקורטיזול , עד למצב של חזרה לנורמה סטרס גורם לכאבי ראש חסר שינה יתר לחץ דם מחלות קרדיוןסקולריות ומחלות לב

 

כאשר שלב הכוננות מתארך והחשיפה לסטרס נמשכת , הדבר גורם לבני אדם להיכנס לשלב העמידות .בשלב זה אנשים מפתחים אסטרטגיה של שורדים ודרך להלחם כנגד האחראיים לגורמי הלחץ .שילוב מנגנונים יכול להיות מספיק או לא . אנשים נוטים לברוח מסיטואציות לא נעימות באמצעות פתרונות מידיים .לרוע המזל רוב הפתרונות המהירים אינם יעילים כיוון שהם מובילים לירידה בביצועים בטווח הארוך . אנשים זקוקים לעזרה כדי לזהות מדדים שיכולים להוביל אותם ליתרון בטווח הארוך

 

דוגמאות לאסטרטגיות של התמודדות :

1. דוגמא ללחץ פסיכולוגי .

ראשית להבחין בגורמי הלחץ הפסיכולוגיים כמו קונפליקט עם המנהל

אסטרטגיה להתמודדות נכונה - לדבר על נושא באסרטיביות

אסטרטגיה לא נכונה – לברוח ,לשתות משקאות חריפים – בטווח הקצר הרגעת האי נוחות בטווח הארוך ירידה ביכולות ובביצועים .

 

2 . לחץ פיזי – הרמת מטופלים בבית חולים או מוסד גריאטרי על ידי האחות .

אסטרטגיה נכונה- לפתח שיטה להרמה , בשיתוף עם אחרים , בטכניקה ,תוך שמירה על הגב .

אסטרטגיה לא נכונה – להעמיס עד קצה היכולת , פגיעה בגב העדרות מהעבודה , אבדן המשרה


שלב התשישות:

שלב התשישות מופיע כאשר היכולת לעמוד במצבי תשישות מוצפת . התשישות של שלב ההסתגלות מתבטאת בהתרוקנות האנרגיה .שלב התשישות של סטרס מתמשך יכול להוביל לאי ספיקה של בלוטת האדרנל , ידוע כחוסר הסתגלות של האדרנל או עודף הסתגלות של הבלוטה.

 

התגובה לסטרס היא בריאה במקורה וחיונית לשמר את ההנעה של האדם , מוטיבציה , הסתגלות . כאשר הדרישות של הגוף והמוח גבוהות מדי או שלא יכולות להענות בדרך נאותה האדם נכנס למצוקה . סטרס מתמשך יכול להוביל לבעיות כרוניות , במיוחד תשישות של כל הרזרבות והאנרגיות ואפילו דיכאון גלוי .

 

הסימנים של שלב התשישות :הפרעות פיזיות : כאבי ראש , מיגרנות , תסמונת המעי הרגיז , ירידה בעמידות – התקררויות תכופות , מחלות וירליות , התפתחות אסטמה , מחלות עור כמו דרמטיטיס פסוריאזיס "קלקולי קיבה"

כאבי גב

יתר לחץ דם

ולהמשיך לעבוד למרות המגבלה

 

סימנים ראשונים של תשישות יכולים להופיע בתחושה כללית של עייפות , חסר אנרגיה , עייפות .ללא סימנים ספציפיים . טשטוש ראיה , סחרחורות , לחץ בחזה , אי נוחות בנשימה סימני של עצירות שלשולים התכווצויות ועוויתות בבטן . תבנית השינה יכולה להיות מופרעת עם קושי להירדם יקיצה מוקדם בבוקר מלווה בסיוטים , עליה במשקל או איבוד משקל . שינוי בתבנית אכילה טווח בין חסר תאבון לאכילת יתר או שקיעה לתוך שוקולדים. במקום העבודה אנשים חייבים להסתיר את הסימפטומים הללו עד למצב שהם נכנעים מוכרעים על ידי התשישות , במקרים אלו הביטוי מחוץ למקום העבודה בבית למשל או במרפאת הרופא .סימפטומים של תשישות דיכאון, מחשבות אבדניות , עצבנות .

 

הסימנים של הסטרס בשלב התשישיות נקשרת לדיכאון ותסכול .זה יכול להתפרש כבלתי ניתן לשליטה כמו בכי , חוסר עניין בחברים , תחביבים ומשפחה , אדישות כללית וירידה בתשומת לב לעניינים אישים כמו פעילות גופנית בגדים ואכילה .

 

במקרים קיצוניים הרס עצמי ונטיות להתאבדות מופיעות , אי שקט , התקררויות ,קשיחות נגד אחרים מלווה באשמה גדולה .התקף פניקה ואי שקט יכולים להפוך את העבודה לבעיה ולהעלות את רמת סטרס בעבודה כפי שיראו לקולגות .

 

תפקוד מנטלי לקוי בשלב התשישות יכול להתבטא בחסר ריכוז וחוסר קורדינציה , זה מוביל לביצועים לקויים לשיפוט לקוי וגישה שלילית לעבודה ופסיחה על שתי הסעיפים ..

במקום העבודה סימנים של אי תפקוד נראים יותר בקלות הסימנים הפיסיולוגים המחלות הפיזיות הן נגלות יותר מול הקולגות .

 

הירידה בביטחון ובשליטה מפחית את הביצועים . שימוש לקוי באלכוהול סיגריות תרופות הרגעה וסמים .

סימני התשישות אי תפקוד מנטלי תאונה או כמעט תאונות איבוד בהירות המחשבה ירידה בביצועים קושי בריכוז , דברים קטנים וחשובים נשכחים , איחורים קבועים למרות המאמץ להיות בזמן , היעדרויות חוזרות ריבוי טעויות התנצלויות ותירוצים , אי הבנות רבות בבית ובעבודה איבוד זיכרון קצר מועד .

 

מושג השחיקה מתאר את התוצאה הפסיכולוגית הנפשית של סטרס ממושך והוא מבוסס על מחקרים בעובדים סוציאלים , מורים עובדים סוציאלים וצוותי רפואה .התלהבות אידאליסטית מחוייבות קיצונית הם נקודת ההתחלה לפיתוח מצב זה שבו תשישות מנטלית ורגשית מובילה לאפטיה ולמהפכה נגד כולם וכנגד הכל .

רגישות הפרט לסטרס

מידת הסטרס שחווה האדם הפרטי תלויה במספר גורמים . תורשה משחקת תפקיד , ואיזה איבר ישתתף ויהיה מושפע. גורמים אחרים מיוחסים ללייף סטייל : סגנון חיים כמו שינה האגלי אכילה וסוג ההתנהגות. התגובה לסטרס תהייה תלויה מה הפעולות שינקוט הפרט כמו טכניקות להרפיה ומציאת איזון , סגנון עבודה , מיומנות אירגונית יחס למצבים בלתי צפויים ומצבים קשים אמון אישי ביכולות האישיות , התעסקות בטראומות ומזל גם קובע רגישות לסטרס בעבודה

גורמים המשפיעים על הפרט : מצבו הגופני סגנון חייו וסגנון עבודתו , יכולתו להתמודד עמידות רגשית , חוויות עבר , ציפיות תקוות , בטחון עצמי.

היקף שיעור הסטרס בעבודה והסיבוכים שלו לעתים קשים למחקר ולתיאור משום שהביטוי הוא בדרך כלל פיזי : כמו כאב ראש , אכילת יתר כאבי גב . והמטופל עצמו לא רוצה להודות בנוכחות הסטרס שבו נמצא , ומחפשים תרופת קסם למצבם ומצפים לפתרון קסם מהרופא .

 

הקושי לחקור סטרס בעבודה כי מטופלים מסרבים לקשר בין הסימפטומים לסטרס בעבודה .מטופלים מסרבים לקבל שההתנהגות היא לא מועילה , אין מספיק מידע מאשימים אנשים אחרים אין סימנים ספציפיים יש היסטוריה ארוכה של מחלות .

 

עצות שימושיות לניהול עצמי של סטרס :

פעילות גופנית 20 דקות 3 פעמים בשבוע שפר עמדה תנוחה אכול בריא : ארגן ארוחה עם חברים קח ארוחות קטנות חטי]ים בריאים במקום לרעוב כל יום או אכילת יתר בערב .

אכול ושתה פחות במפגשים עסקיים. החזק מים ושתיה קלה זמינה בעבודה הפסק לעשן ולשתות אלכוהול . דבר לאחרים כמו משפחה שמע מוסיקה וקרא ספרים קח תחביבים מרגיעים כמו ציור אך לא כמו מרוץ אופנועים

פעילות מרגיעה למשך היום יוגה מדיטציה , ספורט ושיטות של הרפיה

 

השפעת לייף סטייל התמודדות וסטרס בעבודה על לחץ דם בגברים ונשים נעשה באוסטרליה בשבע מאות גברים ונשים : לחץ דם נמדד בגברים ונשים ונמצא גבוה יחסית בגברים , גברים התמודדו עם סטרס עם יותר ספורט יותר אוכל לא בריא ואלכוהול , נשים פחות צרכו מכל שלושלת הרכיבים ההלו .מתעמלות פחות אך גם אוכלות פחות ג'נק .

 

נשירת שייער וסטרס : עליית לחץ דם , אספקת דם לקויה . עובדה שטיפולים בלחץ דם ( אקופונקטורה -ירושלים) גרמו לצמיחת שיער במתקרחים . השמפו הטוב ביותר לשיער הוא הזנת שורשי השיער בדם טוב, הכוונה לדם שלנו שמשתנה בהתאם לתזונה

 

 


 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

פוסטים נבחרים

לטפל בקנדידה בעזרת הדיאטה

March 30, 2017

1/10
Please reload

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיב
Please reload

עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon