© 2017 By Gila Adler All Rights reserved

מה את אוכלת בחוץ?

מה לבחור מתוך אפשרויות המזון מהיר, על כך עונה מחקר חדש שהתפרסם בחודש אוגוסט השנה 2007 בעיתון הרפואי היוקרתי אמריקן ג'ורנל אוף קליניקל נוטרישיין, מחקר בשם "בורגר בהמבורג " - בגרמניה . (1)

 

החוקרים ביקשו לבחון בטווח המיידי האם ארוחות מהירות משפיעות של שלמות כלי הדם , והאם יכולות להזיק באופן ישיר ללב ולכלי הדם שלו.

 

הם בחנו שלוש קבוצות של צעירים שקיבלו שלוש דיאטות שונות המבוססות על מזון מהיר , ובחנו את גמישות כלי הדם לפני ואחרי אותן ארוחות . דיאטה אחת שכללה בורגר בקר עם קטשופ, ציפס ומיץ מלאכותי, דיאטה שניה בורגר צמחי עם קטשופ ומיץ מלאכותי, ודיאטה שלישית בורגר צמחי סלט ירקות פרי יוגורט ומיץ תפוזים טבעי .התוצאות היו מפתיעות כיוון שלא נמצא יתרון לתפריט הצמחוני של דיאטה שניה על פני הבשרית , וטענת החוקרים היא כי תכולת הויטמינים הגדולה בבשר מונעת גם במידה את ההשפעה השלילית של השומן , והדיאטה הטובה ביותר היתה השלישית כאשר הוסיפו לדיאטה הצמחונית מקורות נוספים של ויטמינים כמו במיץ הטבעי ובסלט הירקות. המסקנה המתבקשת היא , אם כבר אוכלים בחוץ כדאי לשלב תוספת טבעית צמחית ככל האפשר כדי לאזן את תפקוד הגוף שלנו.

 

בהמשך לאותו רעיון דרגנו את המזון המהיר שזמין לאנשים עובדים שאינם מגיעים הביתה לארוחה ,

 

המזון הכי גרוע הוא מזון המטוגן – צ'יפס , שניצל , פאלפל, בצקים מטוגנים.

 

במסעדות מזון מהיר את חמישים הליטר שמן במטגנת המסעדה מחליפים אחת לשבוע במקרה הטוב או אחת לעשרה ימים , דרך אגב כך גם ברשתות גדולות של ההמבורגרים .חסכון זה שעושות המסעדות במחזור השמן עולה לנו בבריאות .כל טיגון חוזר בשמן , וטיגון ממושך בשמן מעלה את אחוז חומצות השומן המחומצנות שהן החומר המסרטן ביותר עבור האדם ונמצא "בתמימות" בצ'יפס ובשניצל.בנוסף לכך הטיגון מעלה את אחוז שומני הטרנס שבעצמם גורמים לנזק לכלי הדם ומגבירים את הסכנה ללב ולכלי הדם שלו לכן –מסקנה צ'יפס תוכלו בבית , שניצל תוכלו בבית ובחוץ תבחרו אחרת. בחוץ תעדיפו חזה עוף עשוי על פלטת גריל או אפוי או מבושל ובצירוף תפוח אדמה אפוי או רתוח או מבושל .

 

שילוב של ירקות לארוחה בעיקר ירקות חיים הוא צירוף טוב לנטרול רעלים בזכות תכולת הויטמינים שיש בהם כמו ויטמין C הידוע , והוספת שמן זית חיוני בשל היותו עשיר בחומרים נוגדי רעילות . מסקנה

 

סלט מצורף לארוחה היא המלצה מועילה .

 

בשר על האש –כמו שיפודים סטייק או חזה עוף , היא דרך להכניס רעלים שהם תוצרי שריפה לגוף , שהנזק שלהם למערכת העיכול דומה לנזק של עישון סיגריות לריאות שלנו . אכילה של יותר מפעם בשבוע בשר על האש מגבירה את הסיכון לסרטן דרכי העיכול על פי מחקרים מבוססים . לכן מבחינה זו שוארמה בקר הודו או כבש –שבו הבשר נצלה כמו גריל ולא נחרך עדיף , וההסתייגות היא ללא השומן שמכניסים כשכבות בעת הכנת הבשר על השיפוד .

 

הפיתה מקמח לבן , או הלאפה שהיא מהדורה מורחבת של הפיתה , הן דרך להעלות את רמת הסוכר בדם ואת שומני הדם , ולאורך זמן לגרום למחלות כלי דם . לכן אם קיימת אפשרות נעדיף לחם חיטה מלאה או נמנע מהפיתה ונשב בנחת לאכול על גבי צלחת .

 

שתיה : מים , סודה הם טובים לכולם והם ברירת המחדל הראשונה . מיץ טבעי למי אין בעיות משקל ובעיות רפואיות אחרות . כל משקאות הדיאט למיניהם והמשקאות המלאכותיים הקיימים הם עתירי זרחן , אותו מינרל שפוגע בצפיפות העצם ששלנו כאשר אנו מגזימים בצריכה שלו , צבעי מאכל מלאכותיים שקשורים לפגיעה במערכת העצבים , והממתיקים המלאכותיים כמו האספרטיים שמעלה את תופעת המיגרנות , והממתיקים הטבעיים כמו הפרוקטוז שמוסיפים שקשור למחלות שונות ולהגברת קצב ההזדקנות על פי מחקרים רפואיים עדכניים . לכן מים , מים ושוב מים ................

 

ולקינוח : כוס קפה ביום אפשר בסיום הארוחה תורמת לבריאות. כוס אחת של קפה פילטר מראה המחקר החדש שנעשה ברומא מספטמבר האחרון והתפרסם בעיתון מדעי(2), מקטין את החמצון של הכולסטרול הרע הLDL בזכות תכולת הפנולים בקפה אותם חומרים נוגדי חמצון ונוגדי רעילות .

 

שוקולד מריר ליד הקפה , קובייה קטנה של 6 גרם מספיקה גם היא לחולל שינוי בריאותי , בהורדת לחץ דם באופן משמעותי ובשמירה על הלב זאת מראים מחקרי שוקולד.

 

הקינוח הרע ביותר היא עוגת קצפת עתירת סוכר על בסיס בצק מקמח לבן או סופגניה דונדס מטוגנת מצופה בסוכר לבן .קמח לבן כמו הסוכר תורם לעליית השומנים בדם ולחסימת עורקים .הטיגון משנה את תכונות השומן הצמחי והופך חלק מהם לשומני טרנס הפוגעים בדפנות כלי הדם , יותר מאשר שומן רווי הקיים בחמאה ובקצפת של העוגה .

 

הקינוח הטוב ביותר הוא ללא ספק – סלט פירות טרי במיץ תפוזים סחוט במקום טרי ועם אגוזי מלך קצוצים מעל ופירורי שוקולד מריר 70% קקאו.

 

לסיכום -

ככל שאנו הלקוחות נבקש ונצפה למזון בריא יותר כך המסעדות שחפצות בנו ידאגו לנו .

יש רבים בינינו שכל מזונם תלוי במה שקיים וזמין באותן מסעדות בדרך .

אני מאמינה שהבחירה שלנו היום תשנה את ההיצע שיהיה בעתיד .

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

פוסטים נבחרים

לטפל בקנדידה בעזרת הדיאטה

March 30, 2017

1/10
Please reload

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיב
Please reload

עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon