© 2017 By Gila Adler All Rights reserved

'שרפני השומן' כתוספי ספורט- מה כדאי לנו לדעת ?

על פי מקור מסוים אחד מתוך שלושה מבוגרים ומתעמלים נוטלים תוספי מזון מדי יום .

 

לרוב האנשים תוספי מזון הם כנראה בטוחים , אולם חשוב לקרוא את התוויות ולהיות מודע לגבי כל חומר המצוי בתוסף .

 

מה אומר החוק ?

 

על פי החוק, יצרן יוכל לרשום על אריזת המזון טיעון בריאותי או הצהרת בריאות בנוסח "מוצר זה יעלה לך את מאסת השריר" , או "מוצר זה יאפשר לך לרוץ מהר יותר " או " מוצר זה יסייע לך לרדת במשקל" רק אם הינו מגובה במחקרים רפואיים מבוססים ועבר את אישור הארגון לתרופות ומזון האמריקאי ה- FDA .

 

מכיוון שרוב תוספי המזון לספורט אינם עומדים בקריטריונים המדעיים הללו, רובם הנם בספק בעלי ערך מקדם לספורט ולכן אין כל אזכור על האריזה או בספח (כמו בתרופות ) ורוב התוספים אינם אלא מזון והרכבם התזונתי מפורט על גבי האריזה על פי חוק.

 

לפי הFDA ועל פי הגדרת החוק האמריקאי מ-שנת 1994 שנקרא ה DSHEA - Dietary Supplement Health and Education Act " הגדיר הקונגרס האמריקאי את תוספי המזון על פי רכיביו ושלל רישום טיעון בריאותי בסגנון מוצר זה מונע או מטפל במצב של בריאות או מחלה.

 

בעקרון התוכנית התזונתית לאתלטים ולמתעמלים חובבים כוללת תפריט תזונתי עשיר, ארוחות בזמנים קבועים ולעתים תוספי תזונה שמטרתם יחד להוות מסגרת תזונתית מרבית המעצימה את ביצועי המתעמל ומקדמת את הישגיו בספורט וכן משפרת את יכולתו להעלות כוח ומאסת גוף או לרדת במשקל.

 

לצורך הרזיה דיאטה דלת הקלוריות היא החלק החשוב ביותר -

-Low Calorie Diet Foods & Supplements

.

דיאטה דלת קלוריות בת כ- 1000 קלוריות .

 

דיאטת ה-1000 משיגה הורדה של 12.6% מהמשקל הכללי בממוצע במשך 8 שבועות. דיאטה עתירת חלבון ודלת שומן טובה מדיאטה עתירת פחמימות בקידום הרזיה והסיבה לכך היא שכאשר יורדים במשקל כשליש מהירידה במשקל היא מאסת שריר. רוב האנשים מצליחים לשמר חצי מהירידה במשקל למשך 1-2 שנים ועולים חזרה תוך 2-5 שנים .לכן דיאטות אלו יכולות לעזור בהורדה במשקל בטווח הקצר והכרחי לצרף אליהן תוכנית ספורט כדי לשמר את הירידה במשקל.

 

רצוי שהדיאטה דלת הקלוריות תועשר בסיבים תזונתיים להפחתת התיאבון

 

תוספים


Garcinia Cambogia (HCA)

 

מה זה ?

 

פרי הדומה לדלעת קטנה ומקורו בדרום מזרח אסיה ממנו מפיקים את החומצה ההידרוקסיציטרית Hydroxycitric- acid שתכונתה המיוחדת היא מעכבת אנזים ATP citrate lyase ב המשתתף בהפיכת פחמימות לשומן .

 

האם זה עובד ?

 

לא .מתן החומר בהנחה שיגביר חמצון שומן ושריפת שומן על ידי עיכוב האנזים לא הוכח בבני אדם .אף שהחומר נבדק במספר מחקרים בבני אדם הוא הוכח כלא יעיל ולכן החוקרים שללו את השפעתו .

 

L-Carnitine

מה זה ל קרניטין ?

 

ל' קרניטין הוא טרנספורטר כלומר מוביל חשוב של חומצות שומן מהציטוזול של התא אל תוך המיטוכונדריה בתא לצורך שריפה . באופן תאורתי בלבד עליית רמת הקרניטין התאי יכולה להגביר מעבר של שומנים למיטוכונדריה לשריפת שומן , מסיבה תיאורתית זו הפך למומלץ לצורך הרזיה .

 

האם זה עובד ?

 

לא. במהלך השנים נעשו מספר מחקרים מבוקרים שהראו כי תוספת ל-קרניטין אינה משפיעה כלל על תכולת הקרניטין בשריר ולא על המטבוליזם של שומנים ולא מקדמת הורדה במשקל באימונים.

 

קבוצת חומרים שמוקדם לומר אם הם אפקטיביים והמחקר לא הראה אפקטיביות בירידה במשקל בבני אדם .

 

ג'ימנמה Gymnema Sylvestre -

 

מה זה?

זהו צמח המשפיע על מטבוליזם של גלוקוז ועל שומן המפחית כמיהה למתוק .

 

האם זה עובד ?

לא . אין מחקר בבני אדם שהוכיח את יעילותו להרזיה .

 

ציטוזן Chitosan -

מה זה ?

 

נמכר כחומר המונע ספיגת שומן וכמוריד כולסטרול .במחקרים בבעלי חיים הראו עליה בשומן בצואה וירידת כולסטרול.

 

האם זה עובד ?

 

לא בבני אדם . המחקר בחיות הראה תוצאות בסילוק שומן בצואה אך בבני אדם התוצאות לא היו מרשימות ולא הראה יתרון בהורדה במשקל.

 

Citrus Aurantum (synephrineZhishi)

 

מה זה ?

 

זהו סוג של צמח ביטר אורנג' ה מעלה חילוף חומרים לעליה בלחץ דם .

 

האם זה עובד ?

לא .אין כל בטחון שהצמח יכול להגביר ירידה במשקל .

 

(Phosphatidyl Choline (Lecithin

 

מה זה ?

 

כולין נחשב לרכיב תזונה נחוץ לשלמות הממברנה של תאים , ועל הקלת התנועה של שומנים פנים וחוץ לתאים . הוא גם רכיב של נאורוטרנסמיטור אצטילכולין והוא חיוני לפעילות נורמלית של תפקוד המוח במיוחד בילדים . בשל סיבה זו פוספוטידיל כולין PC הוצע כתוסף להגברת איבוד שומן כמו גם לשיפור תפקוד נאורו-מוסקולרי.

 

האם זה עובד ?

לא . יש נתונים ממחקרי בעלי חיים שתומכים ברעיון זה. אך אין הוכחות בבני אדם ליעילות התוסף.

 

Betaine

 

מה זה בטאין ?

זהו רכיב המשתתף במטבוליזם של כולין והומוציסטאין . מספר מחקרים הראו את השפעת הבטאין על מטבוליזם של כבד , הורדת הומוציסטאין שזוהה כסמן לסיכון למחלת לב .

 

האם זה עובד ?

לא .תוסף בטאין לא הוכח בבני אדם לצורך הורדה במשקל .

 

Coleus Forskohlii (Forskolin)

 

מה זה ?

צמח שמקורו בהודו , מגביר את יכולת הלב להתכווץ , עוזר לעיכוב התלכדות טסיות דם , משפר תפקוד ריאות ומסייע לטיפול בגלאוקומה . בהתייחסות להורדה במשקל צמח הפורסקולין דווח כמעלה ציקליק AMP ולכן מגביר שריפת שומן

 

האם זה עובד ?

לא . באופן תאורתי בלבד יכול אך עדיין לא נעשה מחקר מבוקר לצורך כך .

 

Dehydroepiandrosterone (DHEA) and 7-

 

Keto DHEA

 

מה זה ?

הם הסטרואידים הכי שופעים מהאדרנל בזרם הדם . למרות שהוא נחשב כאנדרוגן חלש הוא יכול להפוך לכזה ברקמות . ויכול להפוך לטסטוסטרון. ערכו יורד עם הגיל והוא קשור לעליית מאסת שומן ומחלות לב.

 

האם זה עובד ?

תוספת שלו הוכחה בבעלי חיים , אולם בבני אדם לא הוכח חד משמעית

 

קיימת קבוצת חומרים שיעילותם בספק ונמצאים עדיין במחקר .התיאוריה מאחוריהם הגיונית , ניתן להמליץ תוך הסתייגות מפני חוסר תוצאות ודאי.

 

סידן –תוספת סידן מווסתת פעילות ויטמין D ומדכאת מטבוליזם של סידן בתאי השומן . דיאטה עשירה בסידן 800-1000 מ"ג ביום הורידה מאוד אחוזי שומן ,ומשקל גוף של 8 ק"ג ב 4 שנים .

 

זרחן – מינרל שקיים באוכל וגם נחקר , ויש ממצאים לקשר אך יכול להפר את איזון בניית העצם ולגרום לדלדול העצם .

 

קלציום פירובט - Calcium Pyruvate- נחשב חומר מבטיח, לפני מספר שנים מינון של 6-16 גר' ליום , במינונים קטנים מאלו לא היתה כל השפעה.

 

צמחים : מרגיעים

Psychotropic Nutrients/Herbs St. John’s Wart, Kava,

Ginkgo Biloba, Ginseng,

 

אנטידפרסיבים נוגדי דיכאון ומרגיעים , לא וודאית יכולתם לדכא תאבון.

צמחים משתנים

Herbal Diuretics

taraxacum officinale, verbena

officinalis, lithospermum officinale,equise

arctium lappa and silene saxifraga tum arvense, arctostaphylos uva-ursi,

מאיצים הפרשת נוזלים מהגוף.

 

לסיכום

1.כל תוספי המזון היכולים לשפר את ביצועי האתלט חייבים לבוא בנוסף לדיאטה נכונה ולא להוות תחליף במקומה.

2. אין מספיק מידע רפואי מחקרי מבוסס על התועלת ברוב תוספי המזון המשווקים .

3. יש אמת בכך שמספר תוספים אמנם משפרים ביצוע אתלטים ומשפרים התאוששותם .

4. יועצי תזונה ינהגו בהגינות אם יציגו את "בעד ונגד" Pro or con'' " בנושא תוספים כפי שמציג אותם המחקר הרפואי .

5.בין אם מדובר בחלבונים פחמימות שומנים וקלוריות ובין אם מדובר בוויטמינים צמחים או רכיבי מזון מסוימים, כאבקה , כדור , ג'ל, חטיף או משקה לא תופיע כל הצהרת בריאות או טיעון בריאותי על האריזה, health claims" " שהיא הצהרת בריאות מחייבת אשר אי עמידה בה יכולה להוות עילה לתביעה משפטית.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

פוסטים נבחרים

לטפל בקנדידה בעזרת הדיאטה

March 30, 2017

1/10
Please reload

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיב
Please reload

עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon