תוספי מזון לספורט ולהרזיה

נכון להיום ניתן לחלק את "שורפי השומן " כתוספים לשלושה סוגים :

 

1.אלו המבטיחים עליה בחמצון ושריפת שומן והמעלים קצב חילוף חומרים.

2. אלו המעכבים ספיגת שומן מהמזון.

3. אלו המעכבים ייצור שומן בגוף.

 

החומרים התרמוגנים המבטיחים עליה בקצב חילוף חומרים או בשריפת שומן המעלים את חום הגוף ומגבירים את קצב חילוף החומרים הם התה ,הקפה ,הקפאין ,פלפל שחור,פלפל חריף בשם קאיין ושורש ג'ינג'ר , צמח הגוארנה, קולה ואגוז ביסיי .

 

האם הם עובדים ?

 

המחקרים מראים את יעילותם כמעוררי מטבוליזם וכמעלים בזבוז אנרגתי וכמעודדי איבוד משקל ושומן.

הקפאין כחומר הפעיל הינוחומר ממשפחת המתיל- קסנטינים, הקיים במקורות צמחיים כמו עלים, זרעים,אגוזים. ריכוזו בתה, קפה , שוקולד, קולה בין 30-100 מ"ג קפאין למנה, וטבליות קפאין מכילות 100-200 מ"ג ליחידה. מינון אפקטיבי הוא החל מ 3 מ"ג לק"ג ואופטימלי בתחום 5-6 מ"ג לק"ג משקל גוף ורצוי ליטול שעה לפני הפעילות בשילוב עם אכילת פחמימות.

 

מחקר חדש שהתפרסם באמריקן ג'ורנל אוף קליניקל נוטרישן במרץ 2008 השנה הראה עליה בחמצון שומן בשיעור של יותר מ17% בנוטלי כמוסות תמצית תה ירוק לפני אימון אירובי לעומת קבוצה שלא נטלה כמוסות.

 

האם הם בטוחים ?

 

התגובה לקפאין שונה בין המתעמלים: יש הרגישים יותר ויסבלו רעידות , עליה בדופק וכאבי ראש ויש שלא . ישנם הבדלי רגישות בין נשים וגברים וחשיבות לאכילה ולשתיה לפני האימון כמו גם להרגלי שתיית קפאין קודמים. מנגנון פעולתו נחקר ונלמד ונמצא כמעורר מערכת העצבים המרכזית ושריר הלב, משתן ומשפיע על משאבת נתרן אשלגן, משחרר אפינפרין ומשתתף בהחזקת הסידן בשריר, מעלה c-amp , פעילות אנזימים כמו גליקוגן פוספורילז ופעילות כטכולאמינים אשר יחד פועלים לפירוק שומן הליפוליזיס ברקמת שומן ובשריר. חשיבותו כמעלה ריכוז חומצות שומן חופשיות בדם וזמינותם של הטריגליצרידים התוך-שרירים היא רבה. בנוסף מפחית הקפאין את תחושת המאמץ ומעלה את זמינותן של היחידות המוטוריות. .יש ענפי ספורט המראים יתרון לקפאין כמו אופני כושר ופחות ריצה.

 

בשורה התחתונה אלו נראים כאפקטיביים מועילים ובטוחים ועליהם יוכל להמליץ המומחה בתזונה.

 

קבוצת מוצרים שנחקרו ונמצאו כלא יעילים בבני אדם או אף מסוכנים

 

אלו חומרים המראים הגיון לחקירתם ויתכן קשר לשריפת שומן אך עד כה לא הוכחה יעילותם בבני אדם ולכן איננו יכולים להחשיבם כחומרים כאלה כ"ארגוגניים" כמשפרי תוצאות ולהמליץ עליהם.

 

כרום פיקולינט

מהו כרומיום פיקולינט ?

 

כרום הינו מיקרומינרל שנמצא באופן טבעי בשמרי בירה דגנים מלאים תירס קטניות ברוקולי פטריות ושזיפים . כרום הוא רכיב הכרחי בפעילות הגלוקוז כמעלה את יעילותו של הורמון האינסולין . הכרום מגביר את הרגישות לאינסולין ומסייע בהורדת גלוקוז בדם בבריאים ובסוכרתיים ומעלה בניית חלבונים .זו הסיבה להצהרות השגויות סביבו בסגנון "קח כרום פיקולינט תאבד שומן ותרוויח שריר" שיצאו בשנים 1980 . מחקר שיצא אז הציג תוצאות כביכול אפקטיביות אך ביקורת קשה הופנתה לחוקרים על דרכם הקלוקלת שהובילה לתוצאות מוטות בשם התועלת הכלכלית של החברה שמימנה את המחקר.

 

האם הוא עובד ?
 

בניגוד למחקרים הראשונים " המשוחדים " הראו המחקרים אחרונים כי לא היה כל אפקט בקבוצות שקבלו את הכרום לאלו שלא , וההבדל היחיד שראו בנוטלי הכרום היתה עליה בכמות הכרום בשתן.

 

האם זה בטוח? לא!
 

בעבר רוב המחקרים לא הראו תופעות לוואי משמעותיות אולם רוב המחקרים היו לתקופות קצרות של 12 שבועות, לכן השפעה ארוכת טווח של התוסף לא נבדקה . מספר מחקרים אחרונים הראו נזק שנגרם על ידי הכרום פיקולינט לחומר הגנטי הDNA העלול לחולל סרטן ומוטציות אחרות ומחקרים אחרים הציגו אנמיה , חסר דם , שינוי בתפקודי כבד ואי ספיקת כליות כתוצאה מהתוסף בתקופה של מספר חודשים של נטילת הכרום.

 

שורה תחתונה
כרום לא הוכח כאפקטיבי בירידת מסת שומן או עליה במסת שריר והנזק עלול לעלות על התועלת. אף שהאדם הממוצע אינו צורך כמות מספקת כנראה של כרום בדיאטה עדיין אין זו סיבה לצרוך תוסף זה ומוטב להוסיף לתפריט פירות, ירקות, דגנים מלאים ולבזוק מעט שמרי בירה על ארוחת הבוקר מאשר ליטול תוסף בהבטחות לא מבוססות.

 

Conjugated Linoleic Acids (CLA)

 

מה זה CLA ?

מושג המשמש לתיאור קבוצת איזומרים גאומטרים של חומצה שומן לינולאית המכילה קשר כפול המוכרת גם בשם אומגה שש .חומר זה מצוי באופן טבעי בבשר ובמוצרי חלב .

 

האם זה עובד ?
 

ההצהרה ש תוספת של CLA לדיאטה שורפת שומן או גורמת לבזבוז אנרגיה, מגבירה שריפת שומנים ומגבירה בניית מאסת שריר התבססה על מחקרים בבעלי חיים שהראו ירידה בשומן גוף ועליה במסת שריר בחיות מעבדה אולם בניגוד לתוצאות אלו מספר עבודות מחקר בבני אדם לא הראו כל יעילות לתוסף זה בבניית שריר או בירידה במשקל .

 

האם הוא בטוח לשימוש ?

 

במחקרי חיות לא מצאו תופעות לוואי אך בבני אדם דווחו הפרעות במערכת העיכול כמו נפיחות שלשול וגזים .

 

שורה תחתונה

אם אתה חולדה ארנבת או עכבר בעודף משקל אולי תפיק תועלת ותהפוך לעכבר בעל גוף אתלטי "הורס," אך אם אתה בן אנוש המחפש תוצאות בתוך כמוסה , כדאי שתמשיך לחפש.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

פוסטים נבחרים

לטפל בקנדידה בעזרת הדיאטה

March 30, 2017

1/10
Please reload

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיב
Please reload

עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square

 צור קשר -

גילה אדלר

מדיקל סנטר אחוזת ראשונים - רחוב הנחשול 30 ראשון לציון 7543730
קליניקה פרטית - רחוב האחים סולימן 16
ראשון לציון  7543730

טלפון:  052-6811144

 adlergila1234@gmail.com :דואר אלקטרוני

  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2017 By Gila Adler All Rights reserved

  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon