top of page

השמנת ילדים: הגנטיקה אשמה

גילה אדלר BS.c, דיאטנית קלינית וספורט ומטפלת מוסמכת ברפואה סינית. פעילה במרכזי בריאות ובעלת מרפאות פרטיות. יועצת לארגונים ולחברות בקידום בריאות. משלבת ידע מערבי ברפואה הסינית

בניגוד לדיעה הרווחת לפיה התנאים הסביבתיים גורמים להשמנה, מחקר חדש מציע כי המטען הגנטי הוא הגורם העיקרי להשמנה אצל ילדים. גילה אדלר מיידעת אותנו על מחקר חדש שבחן את השפעת התורשה על ההשמנה העלייה הדרמטית בהשמנת ילדים ב-15 השנים האחרונות, היא ללא ספק בשל השינוי הסביבתי.

אולם, לא כל הילדים הם שמנים. השונות בין הילדים יכולה להיות גנטית, או בשל הסביבה בה הם גדלים.

מחקר חדש שפורסם השבוע בעיתון American Journal of Clinical Nutrition הוכיח את התרומה היחסית של הגנטיקה לעומת הסביבה, להתפתחות מגיפת השמנת ילדים.

מה מקום הגנטיקה בהשמנה? מהמחקר עולה כי תורשה הינה גורם המשפיע ב-77% על התפתחות ההשמנה אצל ילדים, ורק 23% מכך תורמת הסביבה.

גם היקף המותן או השמנה ביטנית המהווה היום מדד נוסף בגורמי הסיכון למחלת לב, סוכרת וסרטן, נמצאה תורשתית ב-74%.

נתונים אלו התקבלו ממחקר שכלל 5,092 זוגות תאומים בני 8-11 שנים, שנולדו בין השנים 1994 ל-1996. שליש מזוגות התאומים היו זהים וחלקו את אותו מטען תורשתי, והשאר תאומים לא זהים הדומים רק במחצית ממטענם הגנטי.

בסך הכל, סבלו מעודף המשקל 11% מהילדים ושלושה אחוזים סבלו מהשמנה. נמצא שעור נתונים דומה של סובלים משמנה בין הבנים לבנות.

מחקרי תאומים מספקים שיטה ייחודית המתירה את הקשר הזה. הזהות הגנטית יכולה להעריך בצורה נקייה את ההיקף ואת המידה שבה הסביבה משפיעה, לעומת מה שמצופה מ המטען הגנטי.

מחקרים מהעשור האחרון בתאומים ובילדים מאומצים, הראו את השונות ביחס משקל-גובה ( BMI) שנבעו בעיקר מהגורם הגנטי. כל המחקרים הגיעו למסקנה זהה: הגנטיקה היא המשפיעה על ההשמנה בשיעור של 55% עד 85%.

עוד נמצא במחקרים אלו, כי התורשה מתבטאת יותר ויותר עם העלייה בגיל. כלומר, התורשה תתבטא ב השמנה בלידה בשעור 24% ותעלה ל-55% בגיל שנה ובגיל שנתיים תעלה ל-59%, וכך תמשיך לעלות עם הגיל.

השפעתה של התורשה עולה עם עליית הגיל אצל ילדים, או במילים אחרות, ככל שעולה הילד בגיל, התורשה באה לידי ביטוי.

בניגוד לדעה הרווחת לגבי השפעת הסביבה על ההשמנה, תוצאות המחקר הראו שתנאים הסביבה בה חיים ילדים תורמים פחות מ-30% להתפתחות ההשמנה.

המשפחה, טוענים החוקרים, מספקת לילדים הזדמנויות זהות פחות או יותר, כמו: סוג המזון, כמויות המזון, פעילות בבית, שעות צפייה בטלוויזיה ופעילויות מחוץ לבית. מסקנת החוקרים היא, כי ההשמנה נובעת מפגיעות ורגישות גנטית של חלק מהילדים, שבתנאי הסביבה המודרנית באים לידי ביטוי בשעורים גדלים והולכים.

חידוש נוסף במחקר זה הראה שבדיוק כמו ההשמנה, גם היקפי המותניים אצל אנשים נובעים מגנטיקה. היקף המותן נמצא תורשתי בשעור של 74%, והוא קשור למחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן, וכבר הוכח בעבר שהגנטיקה היא שמשפיעה עליו.

לסיום, החוקרים ממליצים לזהות את הילדים "הרגישים להשמנה", ולטפל בהם בטיפול מניעתי בתזונה ובמתן מידע אודות אורח חיים בריא, בדיוק כמו ילדים הסובלים מרגישות או אלרגיה אחרת ובכך למנוע מהם השמנה ותחלואה בבגרותם.

מקור הכתבה: http://www.beok.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=6331 מאת: גילה אדלר


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page