top of page

הטיפול בהשמנה לפי הרפואה הסינית

עודף משקל לפי הרפואה הסינית הוא מצב של עודף או רעילות שצריך למנוע בתוכנית דיאטה מוצלחת . הדגש הוא במניעת אכילת יתר של שומנים ובעיקר שומנים מין החי , מניעת סוכר פשוט וממתקים , מניעת מוצרי חיטה והכוונה ללחם אטריות עוגות קרקרים מחיטה, וכן הגבלה במוצרי חלב . תצפית של 3000 שנה בבני אדם ,הראתה שאלו בעיקר המזונות הגורמים להשמנת יתר . הסינים הגדירו את ההשמנה כהצטברות ליחה בגוף . ההשמנה היא ביטוי חיצוני לחולשת הטחול ,שהוא איבר חילוף החומרים האנרגטי בגוף לפי הרפואה הסינית ,והוא האחראי לשינוע ושיחלוף של חומרי המזון בגוף . מזון ושתיה קרים יחלישו עוד יותר את הטחול ויגבירו הן את השמנה והן את הנטיה להשמין . מזון קר או חם ובכלל האנרגטיקה של המזון היא בעלת חשיבות עליונה בסיכוי לרזות להישאר רזה.

בראיה המערבית יש התייחסות לקלוריות ,חלבון שומן ,פחמימות ,ויטמינים ומינרלים . לכל אדם צרכים שונים של רכיבי מזון אלו , והם משתנים ומותאמים למין , לגיל ,לרמת הפעילות ולסוגי המחלות . בראיה הסינית שאינה שוללת צרכים אלו , אלא בנוסף להם חייבת להתקיים התאמה של התפריט לטיפוס האדם ולאופיו , מן הבחינה האנרגטית .לדוגמא אם הוא טיפוס חם מזג או קר מזג ,או לנטייה שלו למחלות אופייניות כמו למשל נטיה להתקררות ,לנזלת או דלקות פרקים גם אם כרגע הוא בריא . שהרי לכל אדם יש את החולשה המולדת משלו.

הרפואה המערבית מתייחסים למאזן האנרגיה, ספירת קלוריות נכנסות מאוכל לעומת קלוריות היוצאות בפעילות .קלוריה היא המטבע האנרגטי של הגוף .לעומת זאת הראיה הסינית מתייחסת לאנרגטיקה של המזון .זהו מושג כוללני יותר, הוא מגדיר מזונות קרים ומזונות חמים , מזונות שיוצרי ליחה לעומת אילו המייבשים ליחה . מזונות מעלים ואילו המורידים . חשיבות גדולה מייחסים לסוגי התבלינים שמשתמשים ,למשל מנטה מקרר ואילו פלפל שחור מחמם ולכן כדי לשמור על איזון הגוף לא נמליץ לטיפוס חם לאכול מזון חריף ,כי זה מגביר את אי השקט שלו ואת אכילת היתר הנלווית לכך. או למשל אכילת לחם עם גבינה כל היום על פי הרפואה הסינית זהו מזון מקרר ומגביר ליחה כלומר בתרגום מערבי הוא משמין .

ולכן בעלי עודף משקל חייבים לאכול ארוחה חמה אחת לפחות ביום כדי לרזות . ורצוי שהארוחה החמה והגדולה תהיה בשעות הבוקר או הצהריים שאז הטחול והקיבה נמצאים בשיא יכולתם לספוג נכון את המזון. כדי לרזות אם כך ,בהחלט לא מספיק לספור קלוריות.

איכות הטעם -ושילוב הטעמים בארוחה יש חשיבות בהצלחת תהליך ההרזיה . חשוב שהמזון יהיה טעים ותישאר הרגשה טובה ומספקת בסיום הארוחה . לשם כך נשלב את כל 5 הטעמים בארוחה :מתוק מלוח חריף חמוץ ומר,זאת גם כדי למנוע כמיהה לטעם מסוים בסוף הארוחה . למשל שילוב של שזיפים שחורים או צימוקים וכפית דבש לתבשיל תורמים את הטעם המתוק בצורה עדינה ובכך מונע את הרצון לסוכר בסיום הארוחה. מעט מתוק מחזק ומאזן את הגוף אך הרבה ממנו מחליש ומתיש.

שתיה - שתית תה פושר במהלך הארוחה ובסיומה מגבירים את תחושת השובע וההנאה ומשפרים את העיכול . תה סיני ירוק ותה יסמין הם המומלצים ביותר .

ירקות - סלט וירקות חיים יכולים להשתלב בתפריט אך לא כמזון יחיד , אלא בשילוב עם מזון חם ליד כמו מרק או תה. נוסיף מזונות נייטרליים שיש להם יכולת לשתן ולסלק עודפי ליחה כמו למשל סלרי, בצל ירוק ונבטים .עדיפים ירקות בעלי טעם מר כדוגמאת חסה אספרגוס ובצל ירוק .

חומרים מזרזים – זרעי פשתן טחונים עשירים בחומצת שומן אומגה 3 מגבירים חילוף חומרים ומועילים להרזיה. במקרה של עצירות יהווה הפשתן תוספת חיונית של סיבים תזונתיים .

אצת ים ספירולינה מיעלת את ההרזיה כנראה בזכות היותה עשירה בחומצת שומן גמא לינולאית.(ניתנת להשגה בכמוסות).

דגנים - נמנע חיטה ומוצריה כדוגמאת לחם , מוצרי בצק , אטריות ,פיתות בגטים עוגות . ונעדיף אורז ,תפוחי אדמה , בטטה , פריכיות אורז ,לחם שיפון.

פירות - בהגבלה . פירות טרופים כדוגמאת בננה או מנגו אינם רצויים .וכן אבטיח אינו מומלץ .

ממתיקים -כפית דבש ביום להמתקה עדיפה על פני ממתיק מלאכותי .

מוצרי חלב – יש לצמצם או למנוע אותם בדיאטה . הם מגבירים את הנטייה להשמין , וגורמים להצטברות שומן בגוף . הרפואה הסינית במקרה זה עומדת בהמלצה מנוגדת לרפואה המערבית אשר מעודדת צריכת מוצרי חלב . רק חלב עיזים או יוגורט עיזים בכמות קטנה ניתן לצרוך בדיאטה . לכן הכרחי לקבל תוספת סידן בכדורים ,כדי למנוע חסרים בגוף.

תנועה ופעילות גופנית במשך היום מכניסה צ'י מהאוויר . האנרגיה הדרושה לצורך עיכול המזון.

התעמלות מתונה וסדירה חיונית לזרימה חלקה של דם ואנרגיה בגוף , ולהתגברות על עודף המשקל . שריר ושומן מתפרקים בעת הירידה במשקל , והתעמלות שומרת על מאסת השריר , ומגינה על הלב ושאר שרירי הגוף מפני הרס .

לסיכום : הניסיון הטיפולי מראה הצלחה גדולה והיענות רבה כי סוף סוף אין צורך לדייק בכמויות ולהצמד לתפריט חד גוני אלא לדעת מהן איכויות המזון מה מתאים ומה לא ,לקבל את עקרונות השיטה ולהתמיד בה , לקבל לתמיד.

תפריט לדוגמא :

בוקר

2 פריכיות אורז +כף טחינה / כף חומוס

או דייסת שיבולת שועל על בסיס מים + כפית דבש וקינמון

שתיה – תה סיני ירוק

צהריים

מרק ירקות מועשר בעשבי תיבול

אורז מלא

שעועית לבנה או עדשים / או עוף /או דג

שתיה -תה סיני ירוק / תה יסמין

ביניים

תפוח- עץ אפוי

ערב

בטטה אפויה

ירקות מוקפצים

טופו

או 2 פרוסות לחם שיפון

+סלט חסה ונבטים

טונה / ביצה / גבית טופו

יוגורט מחלב עיזים

לפתן פירות בטפרטורת החדר .

גילה אדלר - דיאטנית קלינית וספורט


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page