top of page

האם צמחונות מגינה על נשים מפני סרטן השד?

מחקר שפורסם בעיתון הרפואי JAMA בחודש יולי השנה (1) מציג מחקר שארך 7 שנים והשווה שתי קבוצות של נשים , אחת קיבלה תזונה עשירה בסיבים בירקות פירות ודלת שומן , והשנייה קבוצת ביקורת ללא התערבות . כל הנשים היו כאלו שאובחנו כלוקות בסרטן שד בשלביו המוקדמים או בשלבי ההחלמה. ומטרת המחקר הייתה לבחון חזרה של המחלה , החמרה של המחלה או שיעור תמותה .

בתום שבע שנות מחקר אורך ואיסוף הנתונים לא נמצאה כל השפעה מגינה של המזון הצמחוני על הנשים . ההבדל בתחלואה בסרטן שד והתמותה בכולן היה כמעט ללא שוני בין שתי הקבוצות . מחקר זה כלל 3088 נשים שנחלקו לשתי קבוצות . הקבוצה שקיבלה מזון עשיר במזון צמחי קיבלה שתי כוסות מיץ ירקות טבעי , 3 מנות פרי , 30 גר' סיבים תזונתיים (כמו לחם חיטה מלאה , דגנים מלאים ) וכמות השומן הורד ל 15 - 20% מכלל האנרגיה היומית ,כלומר תפריט דל שומן . הקבוצה השנייה התבקשה רק לדווח על צריכת המזון. שתי הקבוצות קיבלו אותו טיפול ומעקב רפואי ולא היה הבדל בשאר הפרמטרים כמו גיל , מוצא ורקע חברתי –כלכלי.

המסקנה של החוקרים היא כי תזונה צמחונית עשירה בפירות ירקות ודלת שומן לא הפחיתה את היארעות סרטן השד ולא את התמותה במשך 7.3 שנות מחקר, למרות שמחקרים מסוג אחר , מסוג "מקרה – ביקורת" כן מצאו השפעה מגינה מפני סרטן שד במזון עתיר פירות וירקות.

סרטן השד הוא גורם המוות מספר שתיים מסרטן בנשים בארה"ב .אבחון מוקדם וטיפול בשלבים הראשונים הוביל לשיפור משמעותי בשיעור ההישרדות . בתוך כך שינויים ב"לייף סטייל" כמו תזונה הם בעלי חשיבות רבה ויש להוסיף ולחקור את הקשר לשאר הגורמים ביניהם מתח , פעילות גופנית וסגנון חיים.

מקורות :

1. WHEL The Women's Healthy Eating and Living

298 No. 3, July 18, 20 Vol. 298 No. 3, July 18, 200707JAMA.2007;298:289-298


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page