top of page

ניהול מתחים במקום העבודה בעזרת תזונה נכונה

מזון בריא משחק תפקיד משמעותי ביכולת שלך ושל העובדים לעמוד במצבים של לחץ ומתח עודף. מחקרים רפואיים מראים קשר מובהק בין רכיבי מזון מסוימים ליכולת ולשיפור העמידות והתפקוד . באופן כללי פחמימות חלבונים שומנים ויטמינים כולם חשובים לשמירת האנרגיה , הריכוז והעמידות הנפשית. אך נמצא שבמצבי לחץ כמו בעבודה, גוברת דרישת הגוף לרכיבי תזונה מסוימים והעדרם עלול להחליש את המערכת החיסונית, לחשוף את הגוף למחלות , להעלות את הסיכון למחלות לב , להפרעות שינה, לחולשה , כאבי ראש ולפגיעה בזיכרון . העובדים שלך זקוקים לתזונה בריאה בעבודה על מנת להישאר ממוקדים ערניים דרוכים נמרצים וחסינים. אם יוכלו מזון בריא רוב הזמן, סביר להניח שיהיו בקו הבריאות גם במצבי לחץ וכך יתמודדו איתם טוב יותר . אם יזונו ממזון מהיר או חטיפים , הם מועדים לחלות בדיוק כשאתה זקוק להם ביותר: במצבי חירום , בפסגות של תקופות העומס והלחץ בעבודה .

ישנו קשר ישיר בין איכות המזון לעמידות בתקופות הלחץ במיוחד לתפריט יומי המכיל דגנים מלאים פירות וירקות, תפריט עשיר במגנזיום , ויטמין סי , ויטמיני בי ואומגה 3. נטילת כדורי ויטמינים או מינרלים לא יכולה להוות תחליף למזון הבריא המספק לגוף בשילוב הנכון, במינון הטוב ביותר את הספיגה היעילה של כל רכיבי המזון החיוניים.

האם אתה כמנהל רואה ומבין את חשיבותה של התזונה הבריאה לעובדים אצלך ובמקום העבודה כשם שאתה רואה בתנאים אחרים כקשורים לתפוקת העבודה ליעילות ולבריאות העובדים כמו מיזוג, יציאה לחופשות וכדומה... האם אתה מאפשר להם זמן לאכול בנחת ,האם אתה מעורב ברכישה של המזון במשרד, בשימת לב למה העובדים אוכלים ושותים בזמן העבודה מתוך עניין והבנה שזה משרת גם אותך ?

כל דיון על אכילה ומתח צריך לכלול קפאין וסוכר . אנשים רבים נוטלים מזונות עתירי סוכר כדי לשמור על רמת אנרגיה גבוה וקפאין כדי להמשיך את היום כשהם עייפים . הרבה קפאין יתרום לירידה באיכות השינה ולמעשה יגביר את גורמי המתח הפיזיולוגיים שאחד מהם הוא העייפות . סוכר יכול לספק אותך בטווח הקצר אך כעבור שעתיים תמצא את עצמך עם פחות אנרגיה ותזדקק לעוד מזון .מחקר חדש מראה שאכילת מזונות סוכריים בעלי "ציון גליקמי" גבוה כמו סוכר פשוט או מוצרי קמח לבן מעלים את ציון המתח במבדקים, זאת לעומת מזון מלא כמו לחם מלא דגנים מלאים אשר מספקים לך את מה שאתה צריך למספר שעות לפחות מבלי להגביר את רמת הלחץ .

מניעת השמנה היא מניעת כל המחלות הנגרמות מעלייה במשקל כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות כלי דם כלומר, מניעת השמנה של העובדים תפחית את ימי המחלה ותעלה את תפוקת עבודה .

טיפים להורדת מתח בזמן העבודה

אכול ארוחות קטנות ומנות ביניים כדי לשמור על רמת סוכר ורמת אנרגיה קבועה ביום .

כמנהל עודד את עובדיך לעשות הפסקות קצרות לצורך אכילת ארוחות קטנות ומנות ביניים.

ארגן לך ארוחות נוחות וקלות המנע מלחיות רק על חטיפים כי אלו לא "יתדלקו" אותך כמו ארוחה אמיתית. מנהל – השתדל להימנע מהכנסת מכונות לממכר חטיפים ומשקאות מתוקים, ודאג לפינת אוכל אשר תכיל לחם דגנים וממרחים קלים כגון גבינה 3%.

בחר ארוחות וחטיפים הכוללים גם חלבון וגם פחמימות : במידה ובארגון קיים חדר אוכל או קפיטריה, ודא כי הם מכילים ארוחות עשירות בחלבון וארוחות ביניים קטנות אשר יישמרו על רמת אנרגיה קבועה ויציבה אצל העובדים. לדוגמה, לאכול פסטה עם עוף בגריל, או פסטה בצירוף טופו עדיפים על פני פסטה עם רוטב בלבד . עשה בחירה נכונה של גבינות , בשר טונה , דגים , קרקרים כולם עד 5 גר' שומן ל100 גר' מוצר שהם 5% שומן. שמנים טובים כמו אבוקדו , שקדים אגוזים סרדינים מקרלים שומרים על כלי הדם, ועל הבריאות בכלל.

אל תציף את הגוף בקפאין: מנהל – השתדל להציע לעובדים קפה נטול קפאין. הקפאין נותן אנרגיה מיידית , עבורה אתה משלם "בכדור חוזר" של נפילת אנרגיה מאוחר יותר .קפאין בשעות אחר הצוהריים והערב פוגמים באיכות השינה בלילה ומגבירים עייפות ביום שאחריו וכך מפתחים עייפות כרונית .

מים , מים , מים : כלול כוס מים עם כל ארוחה שלך ועשה הפסקות לשתיית מים מספר פעמים במשך היום שלך .

המנע מאכילה מול המסך של המחשב :

כמנהל ודא כי עובדיך אוכלים רק בפינת האוכל . חשוב לעשות הפסקה בזמן האכילה ולהקדיש תשומת לב למזון שאנו אוכלים, כך ניתן להבחין בסימנים הראשונים של השובע ולהימנע מאכילת יתר .


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page