top of page

סרטן ותזונה – לא רק מסקנות

השמנה אלכוהול ובשר אדום הם גורמי הסרטן העיקריים במזון

שלושה גורמים בתזונה שלנו מעלים את הסיכון לחלות בסרטן , השמנה אלכוהול ובשר אדום ,כך מדווח הבריטיש מדיקל ג'ורנל – עיתון הרפואה הבריטית בימים אלה . החודש (, נובמבר 2007 )פרסמה הקרן העולמית לחקר הסרטן CRF ה- World Cancer Research Fund

את הדוח השני שלה על דיאטה וסרטן בוועידה שהתקיימה בו זמנית בלונדון ובוושינגטון .

מסקנותיה על מזון מותר, תזונה, פעילות גופנית ומניעת סרטן מהוות את פסגת העבודה בת החמש שנים שנעשתה על ידי מדענים בתשע אוניברסיטאות בארבע מדינות, בה העריכו מחדש מחקרים רבים מקוריים וסקירות של מחקרים תקניים .

הקשר בין השפעות הדיאטה ובין הסכנה לחלות בסרטן היא תמיד אקטואלית .הנושא חשוב כי אנשים יכולים לשנות את הדיאטה שלהם, ומסתבר שהשפעה ולו הקטנה והמתונה ביותר מפחיתה את הסיכון ומונעת אלפי מקרי סרטן בשנה במדינה בסדר גודל כמו אנגליה. למרות הידע על ההשפעה השלילית של ההשמנה ואלכוהול על הסכנה למספר סוגי סרטן ,ההבנה של התהליך לא ברור דיו וההוכחות לכך מבלבלות .

השמנה וסרטן

ההשמנה מעלה את הסיכון למספר סוגי סרטן : ושט , רקטום, לבלב ,שד,רירית הרחם והכליה .המטרה של הדוח להגיע לחציון ה-BMI בסביבות 21-23 כאשר היום הנתונים מראים ממוצע באנגליה - 27 .וזהו כנראה נתון דומה בארצות מערב אחרות .

דוגמא אישה בגובה 163 צריכה לשקול בין 55 ל 61 ק"ג בעוד שבמצב כיום היא שוקלת 72 בממוצע .

גבר בגובה 172 צריך לשקול בין 62 ל68 ק"ג בעוד שבמצב כיום שוקל 80 ק"ג בממוצע .

מאמץ אדיר יצטרכו גורמי הבריאות להשקיע בהורדת האינדקס שנימצא בסימן עליה ולא ירד מאז 1940 במדידות המדווחות מאנגליה .

אלכוהול מעלה את הסיכון לסרטן הפה , לוע, גרון ושט, קולון-רקטום וסרטן השד, וגם לשחמת הכבד שהוא מחולל את סרטן הכבד.

באופן עולמי, צריכת אלכוהול עלתה בעשורים האחרונים כשאירופה וצפון אמריקה במקום הראשון .

הפנל של הקרן הוציאה המלצות:

- גברים לא ישתו יותר מ 2 יחידות אלכוהול ביום

- נשים לא יותר מ1 מנה ביום .

המלצה זו היא נמוכה בהשוואה של הממשל באנגליה שממליץ על 3-4 מנות לגברים ו2-3 לנשים.שינוי ממשי בהרגלי השתייה מומלץ.

אכילת פירות וירקות

תפקיד הפירות והירקות הותיר בלבול בהבנה. הפנל הראה שהעצה כי דיאטה עשירה בפירות וירקות מגינה מפני סרטן משכנעת פחות היום לעומת מה שנחשב בשנות 1990. הם העריכו שפירות וירקות בהיותם עשירים בסיבים תזונתיים כנראה מגינים מפני סוגי סרטן שונים אבל טענה זו לא הוכחה מדעית בשום סוג סרטן ספציפי.אך למרות חסר בנתונים משכנעים המליצה הוועדה לכלול בתפריט היומי לפחות 5 מנות פרי וירק בכל יום .

כדי להשיג נתון ממוצע זה יהיה על האוכלוסייה לצרוך כ- 7.5 מנות ביום. כיום רק מיעוט קטן של האוכלוסייה בעולם צורכת כמות זו של פירות וירקות ביום , צריכה מועטה עוד יותר במדינות המתפתחות .הממוצע באנגליה הוא 3 מנות ביום , וזה אומר שההמלצה מכפילה צריכה זו .

בשר אדום -

המסקנה העיקרית הייתה שבשר אדום ובשר מעובד באופן מובהק גורמים לסרטן המעי הגס והרקטום .הדיווחים הקודמים של הקרן הראו שיש הוכחה לקשר נסיבתי בין אכילת בשר אדום שבשנות ה1998 נחשד כמעלה סיכון , מהווה גורם וודאי המעלה ב30% את הסיכון לסרטו נפוץ זה. מחקרים אפידמיולוגים יאשרו מסקנה זו בשנים הקרובות .הכמות הממוצעת לצריכה היא עד 300 גר' בשר אדום לשבוע, במדינות העולם למעט אפריקה ודרום אסיה .כיום הצריכה של בשר אדום באנגליה היא 970 גר' לשבוע לגבר ו-550 גר' לשבוע לאישה .כדי להשיג מטרה זו יש להפחית באופן ניכר צריכת בשר אדום .

מזונות עשירים בחומצה פולית – יכולים להקטין את שיעור סרט של הלבלב ודיאטה עשיר בבסידן מורידה את הסיכון לסרטן המעי הגס .

להגביר אכילת מזון צמחי ודגנים וקטניות שמספקים אנרגיה וחלבון יכולים לפחות באופן חלקי להיות תחליף לבשר.שאלות תחליפי הבשר יהיו הנושא לדיון ויופיע בפרסום הקרן המחקר בשנה הבאה .

"אל לנו לתת לפחדים שלנו למנוע בעדינו מלחפש את התקוות שלנו ג'ון קנדי"

BMJ2007;335:897(3November), doi:10.1136/bmj.39373.676204.BE

World Cancer Research Fund. Food, nutrition, physical activity, and the prevention of cancer . Washington DC: American Institute for Cancer Research, 2007


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page