top of page

צמח הנוני - תרופת פלא?

גילה אדלר BS.c, דיאטנית קלינית וספורט ומטפלת מוסמכת ברפואה סינית. פעילה במרכזי בריאות ובעלת מרפאות פרטיות. יועצת לארגונים ולחברות בקידום בריאות. משלבת ידע מערבי ברפואה הסינית

נוני - זה לא רק שם חיבה, יש גם צמח כזה, שידוע ביכולות ריפוי. גילה אדלר ליקטה מידע, חקרה, למדה, בדקה והיא חולקת איתנו את המידע המחקרי שאספה בנוגע לנוני צמח הנוני (NONI), יש האומרים כי הוא טוב ל דיאטה, האם זו אמת או אגדה?

בעקבות הפרסומים אודות יכולות הצמח, ותהיות רבות בציבור וכן מצד דיאטניות, נשאלת השאלה: באילו מקרים יש מקום לטיפול עם צמח הנוני.

עץ הנוני הוא השם הנפוץ והידוע לצמח המרפא: Morinda citrifolia, גובהו כשישה מטר והוא התגלה לראשונה בהודו ונדד עם האוכלוסייה שהיגרה לאזור האוקיאנוס השקט.

דיווחים אודות הצמח וסגולותיו קיימים כבר מזה 2,000 שנה. לפרי מייחסים את יכולות הריפוי, אך גם חלקי הצמח האחרים משמשים כ צמחי מרפא.

בשנת 1990 קבוצה של אנשים מהוואי החלה לסחור במיץ הצמח בטענה כי מדובר ב תרופה צמחית. לאט לאט החלו להעלות טיעוני בריאות, מקצתם קיבלו תוקף מחקרי מבוקר ורובם נותרו כהצהרות לא מוכחות.

המחקר המפורסם ביותר בנושא סגולותיו של צמח הנוני, פורסם בשנת 1985 על ידי ד"ר רלף היינקה, ביוכימאי אמריקאי מאוניברסיטת מיניסוטה אשר גילה את החומר הפעיל בנוני.

ד"ר היינקה מצא, כי בדומה לפעילות אנזימתית של פירות כמו אננס ופפאיה, יש בנוני אלקלואיד אותו כינה קסרונין (Xeronine) ואנזים פרוקסרונז (Proxeronase), שני רכיבים אלו קיימים בכמות ניכרת בפרי הנוני.

הקסרונין יכול להגדיל את הפתחים הקיימים בקרום התאים ולאפשר לרכיבים להיכנס אליהם ביתר קלות. קסרונין קיים בגופינו בכמות קטנה והוא פעיל רק בפרקי זמן קצרים.

מהן סגולותיו של צמח הנוני? באופן מסורתי וכיום משמש הנוני להאטת תהליכי הזדקנות, לאיזון רמות סוכר בחולי סוכרת, למניעת ריח פה, לשיפור איכות השינה, לטחורים, גידולים, יתר לחץ דם וכמחזק בריאות כללי.

בחולי סרטן פועל הנוני כאנטי סרטני והוא פעיל נגד גידולים. לאלו הסובלים מבעיות במערכת החיסונית כמו איידס ותסמונת העייפות הכרונית, משמש הנוני כמחזק המערכת החיסונית.

בנוסף, הוא משמש לטיפול באסטמה, סטרס, עייפות קשה, פיברומיאלגיה וכאבים. העלים משמשים כתחבושות לדלקות פרקים להרגעה ולשיכוך כאבים, לכאבי ראש ולשיפור השינה, בעיות עיכול וכיבים, תסמונת המעי הרגיז, עצירות, שלשול, סילוק פרזיטים ממערכת העיכול ושמירת משקל.

אילו מחקרים נעשו על צמח הנוני? מספר מחקרים פורסמו לאורך השנים, אך נעשו בעיקר בחיות מעבדה ובתרביות רקמה במעבדות. מחקרים אלו נותנים כיוון למחשבה, מקור להשראה למחקרים קליניים ואפידמיולוגים בבני אדם.

מספר קטן של מחקרים נעשה בבני אדם, ולכן כל ההמלצות המובאות כאן הן ללא תימוכין ותוקף מחקרי. מחקרים שנעשו בנושא סרטן ומניעתו, מציינים את תכולת ה-Damnacanthal הקיים בנוני והמעכב פעילות הגנים מסוג RAS (משפחת גנים העוברת מוטציה לאונקוגנים).

הגנים האלו הם המשתתפים ביצירת כ-40% מהגידולים הסרטניים למספר סוגי סרטן כמו: קולון, ריאות ולבלב. על פי המחקר, הומלץ לשלב את הנוני בטיפולים כימותרפיים מקובלים.

במחקר בחיות מעבדה, שפורסם בשנת 1999 נמצא, כי לנוני פעילות הנוגדת גידולים בחיות הלוקות בסרטן ריאות. הנוני דיכא פעילות גידולית שהתפשטה לצפק ואומתה ההשערה שפעילותו היא דרך המערכת החיסונית.

הוא נמצא כמעורר שחרור מדיאטורים וכמעכב סרטן, על ידי עיכוב התמיינות של כלי דם. במחקר אחר שפורסם בשנת 2003, נבחן הקשר של נוני עם יצירה והתמיינות כלי דם, אנגיוגנזיס ברקמת שליית אדם וברקמת סרטן שד.

ריכוז של חמישה אחוזים של מיץ נוני, עיכב יצירת כלי דם חדשים באופן משמעותי ועיכב הנצה של ורידים ונימים. רקמת סרטן שד שהושרתה בתמיסה בריכוז של 10%, הראתה ניוון ואפופטוזיס של כלי דם בגידול בתוך יומיים שלושה.

בסקירה משנת 2001 מוצג הנוני כפעיל כנגד גידולים סרטניים בחיות מעבדה, במנגנונים נוגדי חמצון, סרטן כבד, ריאות, לב וכליות. ההשפעה האנטיאוקסידנטית הושוותה לויטמין C, לאבקת זרעי ענבים ולפיקנוגנול במינון יומי ונמצא שהאפקט במניעת יצירת DNA קרצינוגני היה משמעותי יותר בצמח הנוני.

ב-2004 פורסמו שני מחקרים קליניים בהוואי, אודות השפעת הנוני על הישרדות חולי סרטן שצרכו אותו. נמצא, כי קיים צורך במחקר נוסף על מנת להוכיח את התועלת האפשרית במתן נוני לחיזוק המערכת החיסונית בחולי סרטן.

על פי המחקר, הנוני פועל בעקיפין על המערכת החיסונית המערבת את תאי המקרופג'ים והלימפטציטים. ביכולתו לעכב את פעילות הווירוס אפשטיין בר EBV, הודות לרכיב הנקרא Damnacanthal, סוג של אנטרקינון המופק משורשי הצמח.

מחקר שפורסם בשנת 2002 הראה פעילות נוגדת שחפת של הצמח, הוא הראה קטל של המיקובקטריה טוברקולוזיס ביעילות כמו התרופה האנטיביוטית Rifampicin, המשמשת לטיפול בשחפת.

הטיפול ביתר לחץ דם מצוטט במאמרים עממיים בלבד ובסקירות אודות יעילות השימוש וניסיון רב השנים בנוני כמוריד לחץ דם, אין כל מחקר בנושא.

מערכת העיכול. נמצאה יכולת להועיל לבעיות גסטרואינטסטינליות כגון הקלה בעצירות, הודות לרכיב אנטרקינון. גם אכילת עליו של הנוני, מסייעת להשמיד פרזיטים במעי מסוג Ascaris lumbricoides, תוך יום אחד.

הצמח יכול להוריד רמות סוכר בחולי סוכרת, כך נטען במחקר שפורסם בשנת 2002 בסינגפור. מטרת המחקר היתה לבדוק את הפעילות ההיפוגליקמית והאניאוקסידנטית של שורשי נוני מיובשים בחיות מעבדה חולות סוכרת.

תוצאות המחקר הראו שיש למיצוי שורש הנוני השפעה על רמות סוכר. הוא יכול להעלות רמות סוכר ויכול גם להוריד רמות סוכר וכן להיות פעיל כאנטיאוקסידנט.

לצמח יכולת הפחתת כאב והרגעה. על סמך ניסוי בחיות מעבדה שפורסם בשנת 1990, נמצא הנוני כמשרה שינה, משכך כאב ומפחית רגישות לכאב. לפיכך הציעו את הנוני כ תרופת הרגעה צמחית.

עוד נמצא במחקר, כי בחיות מעבדה יכול הנוני להפחית רמות של הורמוני סטרס ורעילות במצבי סטרס קשים. הביטוי לכך היה בשמירה על רמת הורמוני האדרנל ועל גודל בלוטת האדרנל.

תמיסת נוני העלתה את ספירת תאי הדם הלבנים ורמת הלימפוציטים המונוציטים והנאוטרופילים באופן משמעותי, וכך נמנעה ירידתם, כפי שמתאפיין במצבי סטרס. הצמח לא גרם לעירור או לדיכוי ב מערכת העצבים המרכזית ולכן הוצע כתרופה נוגדת סטרס.

לאחרונה משווק הנוני כמיץ המיועד לספורטאים לצורך שיפור הביצועים ולהעלאת האנרגיה, הוא נבדק ונמצא מותר על פי חוק, לשימוש לספורט. המינון המומלץ של המיץ הוא 40 מ"ל או שתי כפות וניתן לקחת כל יום.

לקיחה של קפסולות במינון של 1200-900 מ"ג ביום זהה למינון של 40 מ"ל מיץ פרי. מומלץ ליטול על קיבה ריקה או 30 דקות לפני ארוחה, יש לדאוג לכך שהמוצר לא עבר חימום.

צמח הנוני זמין בבקבוקי מיץ מהפרי עצמו, שמן וקפסולות. תיתכן אלרגיה לצמח ויש לנסות כמות של כפית כבדיקה. נוני לא מומלץ לנשים הרות או מניקות כי אין מספיק הוכחות לבטיחות השימוש בו.

תופעות לוואי אפשריות: הפרעות עיכול, פריחה בעור, נפיחות, קושי בבליעה, שלשול, עצירות ושינוי צבע השתן.

מקור הכתבה: http://www.beok.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=6248&s=נוני מאת: גילה אדלר


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page