top of page

בנה ארוחת בוקר טובה יותר לילדך

מחקרים מראים שילדים מצליחים יותר בבית הספר ונוטים להיות רזים יותר כאשר הם אוכלים ארוחת בוקר סדירה ארוחת בוקר הטובה ביותר היא שילוב של שלושה מרכיבים בארוחה – דגנים מלאים , חלבון ופירות....... בתוספת מים

דיל טוב לארוחת בוקר היא בחירה של אחד מכל המרכיבים בארוחה .

תפוח , אגס

אשכול ענבים

חצי כוס מיץ טבעי

=================================================

3 כפות גבינה לבנה

גביע יוגורט

ביצה או חביתה

כוס חלב

בקבוק שוקו לילדים

פרוסת גבינה צהובה

2 פרוסות פסטרמה

=================================================

2 פרוסות לחם חיטה מלאה חופן קורנפלקס חיטה מלאה

4 קרקרים מחיטה מלאה

4 פריכיות אורז מלא

2 פרוסת לחם שיפון מלא

לחמניה חיטה מלאה

חטיף אנרגיה

חופן בייגלה מחיטה מלאה

דגנים מלאים חלבון פירות ירקות

תן לילדך לבחור , אפשר לו להחליט ולקבוע מתוך האפשרויות הללו שאתה מציג לו.

מנתוני הארגון הבריאות העולמית ה - WHO בתזונת ילדים חל מהפך שלילי בעשרים השנים האחרונות. מצד אחד חלה ירידה חדה בצריכת המזון הבריא והכוונה לפירות, ירקות ודגנים המלאים ומצד שני עליה חדה בהשמנה, בשיעור של פי 3 באותה תקופה.ילדים רבים כיום אינם מכירים את הטעם של פירות וירקות ורבים מהם משלימים את הקלוריות היומיות העודפות באכילת חטיפים, ממתקים ושתיית משקאות מסוכרים. הרכב התזונה היומית מראה ירידה בצריכת רכיבי מזון הכרחיים כמו הברזל , האבץ , הסידן המגנזיום, ועליה ברכיבים מזיקים כמו המלח והסוכר .

"יש ראיות מספיקות לכך שחסרים תזונתיים אלו קשורים לעיכוב התפתחות המוח בילדים , להפרעות קשב וריכוז , ירידה ביכולת השכלית וירידה בהישגים הלימודיים .בנוסף בעיות התנהגותיות , פגיעה ביכולת החיסונית והפחתה ביכולת העצם להתגרם ( להיווצר) ופגיעה בגדילה של הילד " כך מציג הארגון הדיאטטי האמריקאי ה- ADA בנייר עמדה רשמי את חשיבות התזונה בילדים כיום ."

שלושה סוגי כריכים לבית הספר יתרונותיהם וחסרונותיהם

לחם לבן / שחור פשוט – מכיל את עמילן החיטה בלבד, אינו מכיל סובין ולא את נבט החיטה .לעתים צבוע בקרמל. לעתים הלחם הכהה מכיל כמות מזערית של סיבים תזונתיים .

בלחם זה כמות החלבון , השומן ופחמימות הוא בשיעור דומה ללחם מלא אך מכיל כשליש מכמות הסיבים התזונתיים החיוניים לעיכול ולתחושת שובע , וחמישית מכמות הוויטמינים והמינרלים לעומת לחם חיטה מלאה .

לחם מסוג זה הוא דל ברכיבים חיוניים , גורם לאכילה מוגברת,משביע פחות,גורם לתקיעות במעי משום שהוא דל בסיבים , ומחטיא הזדמנות לספק לילד ברזל אבץ זרחן סידן החיוניים לבנייה של העצמות והגוף בכלל,וחסר ויטמין בי החיוני לתקינות מערכת העצבים והדם , לריכוז ללמידה ולרוגע .

לחם לבן או שחור ולחם חיטה מלאה עלולים להגביר תופעות של תסמונת המעי הרגיז , להגביר עצירות , גאזים וכאבי בטן ,ילדים הנוטים לשלשול עלולים לסבול מכך יותר. ישנה רגישות לחיטה אף אם היא לא מוגדרת כמחלת הצליאק .לכן, ילדים הסובלים מכאבי בטן של הבוקר כדאי להציע להם לחם אחר . במקרה של בעיית קשב וריכוז ילדים עלולים לסבול יותר בהשפעת החיטה, ישנם מחקרים המראים החמרה של תופעות קשב וריכוז בחשיפה לחיטה ובמיוחד בילדים הסובלים מאוטיזם .

לחם חיטה מלאה –מכיל ויטמינים ומינרלים בשיעור 2.3 גר' ל 100 גר' לחם לעומת 0.5 שיש בלחם פשוט. כמות סיבים תזונתיים 7 גר' ל 100 גר' לעומת 2 גר' בלחם פשוט. בילדים כמויות אלו הן חשובות מאוד כי סך הצריכה היומית של ילד היא קטנה . לכן כאשר הילד אוכל , רצוי שהערך התזונתי יהיה מרבי לכל פירור.

לחם שיפון מלא –כל מה שחיובי בלחם חיטה מלאה קיים בלחם שיפון מלא ועוד יותר מכך ,לחם שיפון מלא מכיל ויטמינים ומינרלים בריכוז גבוה יותר מחיטה מלאה וילדים רגישים אליו פחות . לחם שיפון מכיל יותר סידן ברזל ,אבץ, סלניום ,ושאר מינרלים , ויותר ויטמיני בי כולל חומצה פולית לעומת חיטה . ולכן עדיף לאכול לחם שיפון , אם אוהבים את הטעם האופייני לו .

פריכיות אורז – פריכיות אורז מכילים סוג שומן טבעי הזהה ברכיבים שלו לשיפון , אך כמות הסיבים התזונתיים בשיפון הוא כ15 אחוז מתוך הפחמימות ואילו באורז מלא רק 3.5 אחוז . המשמעות היא כי פריכיות אורז קלות יותר לעיכול .בנוסף לכך תכולת הויטמינים דומה לשיפון .לכן פריכיות אורז יתאימו לילדים שאינם אוהבים לאכול כריך ולילדים הסובלים מרגישות בבטן שלשולים , נפיחות ,ולאלו הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

לפני פעילות גופנית בשיעור ספורט –הכרחי לשתות מים ולאכול פרי או פרוסת לחם או 1/2 חטיף אנרגיה , כדי לאפשר דלק זמין לשיעור , ורצוי כך גם אחרי השיעור כדי למלא את מאגרי האנרגיה להתאוששות להמשך יום הלימודים.

לסיום הילדים שוהים בגן ובבית ספר , שליש משעות הערנות ביממה ולכן מה שהם אוכלים בשעות אלו הוא בעל חשיבות רבה

טיפים

-אריזת הכריך בקופסא קטנה קשיחה המיועדת לכך , מונע את מעיכתו בתיק.

-עטיפת הכריך בנייר שעווה המיועד לכך ולא במפית הנדבקת ונרטבת ( כן גם ללא חשש מצבע רעיל של המפית)

-בקבוק מים תרמי – השומר על מים צוננים .

-פירות – מהסוג הקשיח יותר כמו אגס , תפוח או קוביות פרי כמו מלון ואבטיח.


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page