top of page

האם ההורים ובתי הספר הם האשמים בהשמנת הילדים ?

ילדים נוטלים תרופות להרזיה

תופעה חדשה ומדאיגה הנובעת מהשמנת ילדים מובאת בנתונים קשים שהוצגו בעיתון האמריקאי US News מספטמבר האחרון . 57% מהבנות ו- 33% מהבנים משתמשים בסיגריות צמים או מדלגים על ארוחות בניסיון לווסת את העלייה במשקלם. נטילת כדורי הרזיה על ידי בנות העשרה הוכפל פי שניים במשך חמש השנים האחרונות ומדובר במדכאי תאבון ובתרופות משלשלות .ובשנה שעברה אלפי בני נוער עברו שאיבת שומן ,מתוך דווח של הארגון האמריקאי לכירורגיה פלסטית זאת פי 3 לעומת שנת 1998, כאשר אז לראשונה החלו לדווח הרופאים על התופעה. דיווחים אלו על השמנת ילדים ובני נוער מאוניברסיטת מינסוטה בארה"ב הם מעודכנים לשנת 2006.

להתרכז במשקל זו טעות אסטרטגית

10 מיליאדי דולרים מושקעים לתוך מלחמה נגד השמנת ילדים והקמפיין נראה כמלחמה אבודה . 1/3 מהילדים בכל ארה"ב בעודף משקל , וזה פי 3 לעומת שנת 1970 . בישראל הנתונים מקבילים לאלו על פי נתוני משרד הבריאות. "הגישה שאם ניתן לילד להרגיש רע בעניין היותו שמן , או נפחיד אותו למוות תהייה לו יותר מוטיבציה לאבד משקל, אולם זה לא עבד במבוגרים , אז מדוע יכולנו לחשוב שזה יעבוד בילדים" טוען התזונאי גו'ן איקדה מאוניברסיטת ברקליי בקליפורניה. מומחים רבים ואני ביניהם מאמינים שההבלטה של ההורדה במשקל יותר מאשר הוספת תזונה בריאה ופעילות גופנית גורמת ליותר נזק מתועלת .ולהתרכז מאוד בהורדה במשקל היא טעות .

סביבה רעילה לילדים

קיימת סתירה בין תוכניות חינוך לתזונה נכונה הממומן על ידי השלטונות , קמפיינים בבתי ספר בספרים ובטלויזיה המתריעים בפני הבעיה לבין "הסביבה הרעילה " בה חיים הילדים . בתי הספר מציגים תוכניות בריאות אך באותה עת מורידים שעות ספורט ופעילות לילדים. מאפשרים מכירה של משקאות ממותקים עתירי קלוריות וחטיפים במכונות ובדוכנים בתוך בתי הספר. ממתקים מיצים וחטיפים זולים יותר וקלים לאחסון יותר מאשר מיצים טבעיים וירקות ופירות. הפעילות הגופנית הטבעית של הילדים שונתה, נסיעה באופניים הייתה פעילות של מחצית מהילדים בדור הקודם וכיום רק 10% עושים זאת. הילדים מתיישבים מול המסכים השונים בבית ואם לא די בכך נערים לפני גיל ההתבגרות סופגים למעלה מ7600 פרסומות לשנה של ממתקים דגנים מסוכרים ומזון מהיר. ההורים העסוקים תורמים עוד על ידי מילוי סטוקים במזווה של הבית עם אותם דגנים עוגיות ומביאים כארוחה העיקרית הביתה מזון מהיר בסגנון פיצה או המבורגר . נתונים אלו זהים לארה"ב ולישראל , וזה מה שמסביר את הבעיה ואת חמקמקות הפתרון .

יותר שמן יותר מוזנח

הסטטיסטיקה של ההשתתפות בשעורי ספורט מראה ירידה על פני השנים , וככל שהילד שמן יותר המוטיבציה שלו להתעמל יורדת. מורים לספורט הם בדרך כלל בעלי ציפיות גבוהות לביצועים המתאימים לבעלי משקל נורמאלי , והם נוטים לוותר לבעלי עודף משקל שממילא מעדיפים להיות בצד .כאשר ילד מתבייש בהיותו שמן הוא ימצא סיבות להרגיש טוב יותר וזה בדרך כלל יחזיר אותו לאוכל .

כוונות טובות בדרך להפרעת אכילה

נכון לקרב בני נוער וילדים לפעילות גופנית ולתזונה מזינה ולא לכיוון הדיאטות .אנו מוצאים את עצמנו מלמדים את ההיפך , ילדות גדלות להיות בעלות ערך עצמי בהתאם למשקלן , והדרך להפרעת אכילה לעתים סלולה בכוונות טובות של ההורים והמחנכים .

להזהיר ללעוג להפחיד מניע לכיוון ההפוך מציג מחקר בבני מנוער ,שהראה כי 65% מהם דיווח על היותם נלעגים וזה משך אותם לכיוון של אכילת יתר. כאשר ההורים היו עסוקים שוב ושוב עם משקל ילדיהם זה הפך את הילדים להיות עסוקים וטרודים בלהיות רזים ובדרך לא בריאה .

הילדים של היום יחיו פחות שנים מהוריהם

"בשנת 1980 נהגתי לראות ילד אחד או שניים בשנה עם סוכרת מטיפוס 2, וכיום אני רואה אחד או יותר בחודש" פרופסור אלן לייק מומחה ברפואת ילדים מאוניברסיטת הןפקינס בארה"ב לרפואה. העלייה פי 10 ויותר במקרי הסוכרת בילדים , וההוכחה שבילדים הסוכרת מתקדמת מהר יותר מאשר במבוגרים מדאיגה .בנוסף לכך , בארה"ב 2 מיליון צעירים סובלים מיתר לחץ דם .גורמי סיכון אלו מנבאים יחד מחלת לב חמורה בצעירים בגילאי 20. ולראשונה מציינים מומחים ותיאורטיקנים שתוחלת החיים תרד , והצעירים של היום יחיו פחות מהוריהם . בכל מקרה סיכוייו של ילד שמן להיות לאיש שמן הם 50% ושל נער שמן הם 80% . להיות שמן כל חייו ולהתמודד עם מחלות ההשמנה והשלכותיה .

חסרה תוכנית מוסכמת על כולם

כדי לנצח את המגיפה יש צורך בתוכנית כוללת שמקיפה את הילד בכל המסגרות בו הוא נמצא , שתהיה התאמה בין המחנכים ההורים הרשויות בגישה החיובית המעודדת שינוי חיובי , התומכת ומאפשרת תיקון . אחת הדוגמאות שמציגים מומחים היא התערבות בבתי ספר שקילה ודווח להורים , וחזרה על המדידות כעבור שנה. שינוי חיובי יתכן כאשר הילד מוקף בסביבה שמעבירה לו מסר אחד .


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page