top of page

האם קיים קשר בין תזונה לבין הזדקנות העור ?

מחקר חדש מתפרסם בעיתון התזונה היוקרתי American Journal of Clinical Nutrition של חודש אוקטובר 2007

מציג קשר מדעי בין תזונה להזדקנות העור . כידוע ישנו קשר בין התזונה לבין קצב הזדקנות העור אולם יש מעט הוכחות מדעיות מבוססות . במחקר זה נבדקו 4025 נשים בנות 40 עד 74 על ידי רופאי עור וקבלו ציון לגבי שלושה גורמים בהזדקנות העור : מופע הקמטים , היובש בעור ודלדול העור והשרירים. במקביל נבחנה צריכתן התזונתית בשאלון בו דיווחו על צריכת מזון ב-24 שעות אכילה .

התוצאות היו חד משמעיות- צריכה גבוהה יחסית של ויטמין C הראתה ירידה במופע הקמטים בשיעור של 10%-20% , ירידה ביובש בעור 10% .

צריכה גבוהה של חומצת שומן לינולאית הורידה את היובש בעור ב25% וניוון בעור ב23% .

אכילת פחמימות וסוכרים העלה את הסבירות לקמטים במידה ניכרת ב36% לעומת אלו שבחרו בדיאטה דלת סוכרים ופחמימות .גם שומן העלה את שיעור הקמטים ב28% .ללא קשר לגיל , גזע השכלה חשיפה לשמש, גיל הבלות , יחס משקל גובה , שימוש בתוספי תזונה פעילות גופנית . ניוון העור ודלדולו היה בשיעור גבוה באכילת שומן 37% ובאכילת פחמימות 33%.

מסקנת החוקרים היא כי צריכה גבוהה של ויטמין C וחומצת שומן לינולאית בשילוב צריכה נמוכה של שומן ופחמימות קשורה למופע עור צעיר יותר .

קידום התנהגות תזונתית בנוסף ליתרונות הבריאות באוכלוסיה יכולה להיות בעלת יתרון נוסף בהופעת עור צעיר.

. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 86, No. 4, 1225-1231, October 2007

העור מהווה 16% ממשקל גופינו , הוא מתחלף כל 27 יום בתהליך של יצירה ונשירה . תהליך הזדקנות העור גורם לעור להיות דק יותר שקוף ובתהליך ניווני ארוך מאבד העור את האלסטיות והמתח הטבעי , תכולת הקולגן יורדת זרימת הדם פוחתת .

חומצת שומן לינולאית מקורה בשמן צמחי בעיקר אך קיימת בריכוז נמוך בשומן מהחי ,היא חומצת שומן מסוג אומגה 6 , חיוניותה כמו ויטמין בגוף ואנו זקוקים לה מהמזון ואיננו יכולים לייצרה בעצמנו .500 – 1000 מ"ג ביום בכבישה קרה חיוני לכל מערכות הגוף , והמקור העיקרי הוא שמן חריע , שמן נר הלילה . קיים גם בשמן שומשום טחינה שמן קנולה שמן חמניות ושמן זרעי ענבים . מעט מאוד קיים בשמן זית .

ויטמין C מהווה רכיב בשמירת הקולגן בעור והוא קיים בפירות וירקות חיים,כל בישול חימום או חשיפה לחום ולאוויר הורס אותו. הקשר בין פחמימות לקמטים יתכן בשל הקשרים שיוצרות הפחמימות והסוכרים בעור מסוג קרוס לינק -גליקוזילציה של הקולגן בעור שסופם קמטים .

פירות וירקות ברפואה העממית נקשרו לשמירת עור צעיר ה

ם בננה אשכולית פאפאיה אננס אלוורה קקאו תה ירוק אבוקדו זרעי פשתן גזר שום חסה תפוחי אדמה ומים אלכוהול תורם להזדקנות העור .

יש צורך במחקרים נוספים כדי לצאת בהמלצות ברורות יותר .


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page