top of page

האם כדאי לשתות קפה?

מולדתו של הקפה אי שם באתיופיה.

במאה ה-17 פשוט מנהג שתיית הקפה אצל עשירי אירופה, ולימים עלה היקף גידולו והוא נעשה למשקה עממי כמעט בכל בית בעולם. הקופאין בקפה גורם לעוררות ומקטין את העייפות הגופנית והרוחנית. עם זאת, שתייה מופרזת גורמת לעצבנות ועשויה לגרום להפרעות במערכת העיכול ולעלייה בקצב הלב.

לשתות או לא לשתות?

תלוי את מי שואלים, באיזה קפה מדובר ובאיזו כמות? הקפה נחשב למשקה הנפוץ בעולם ואינו מתאים לכולנו באותה מידה. בישראל כמו בארצות הברית הקפה הוא המשקה הפופולרי ביותר. בשבדיה ובנורבגיה צריכתו גבוהה יותר.

כיצד קרה שהנוזל המריר נעשה המשקה הלאומי?

הקפה הוא משקה מעורר, מקובל בחברה ועוזר לקיים ערנות תמורת חמש קלוריות בלבד.

מהו קופאין?

סוד הצלחת הקפה טמון בסם המעורר בשם קפאין שיש בו. עם שתיית הקפה נספג הקפאין בדם והשפעתו מורגשת בתוך חצי שעה ופגה לאחר כ-3 שעות. פעולתו על החשיבה, על קצב הלב, הנשימה והשרירים הנה ישירה. כך לדוגמא אנו חשים עצבנות לאחר שתייה רבה מידי של קפה, העורקים מתרחבים, זרימת הדם מוגברת ולפיכך ישנם שינויים בלחץ הדם, הרירים הטבעתיים נרפים וזו הסיבה לפעילות מעיים שלאחר הקפה של הבוקר, וכן הפרשת השתן הופכת מוגברת.

האם מותר לשתות קפה בהריון?

כיוון שהקפאין הוא סם מעורר שחודר מבעד לשלייה אל עוברן של נשים הרות, לא מומלץ לשתות קפה בהריון. יש קפאין גם בקולה בקקאו בשוקו ובשוקולד וגם ממזונות אלו רצוי להפחית בהריון. בתה יש חומר דומה לקופאין שנקרא תיאוברומין.

האם יש קשר בין שתיית קפה ליתר לחץ דם?

סיכום של מחקרים מהשנים האחרונות בנושא קפה, קפאין ויתר לחץ דם, הביא לידי מסקנה ששתיית קפה בטווח המיידי מעלה את לחץ הדם באנשים בריאים ובחולים. הקפה מעלה את התנודות בלחץ דם בייחוד באנשים הלוקים בלחץ דם גבוה.

אמנם בטווח המיידי, כמה שעות לאחר ששותים קפה, יעלה לחץ הדם. אולם, בשתייה ממושכת לטווח הארוך לא נצפתה עלייה קבועה לערכים גבוהים יותר של לחץ דם.

באנשים בני 55 ומעלה נמצאה רגישות גבוהה יותר לקפה, והנזקים היו חמורים יותר. אנשים בעלי יתר לחץ דם בגיל הזה, ששתו 3 כוסות קפה ויותר, הסתכנו פי 2 באירוע מוחי מחסימת כלי דם לעומת אלו שלא שתו קפה. והמסקנה: בהגיעך לגיל זה, אם יש לך נטייה ללחץ דם, הימנע מלשתות קפה.

לשתות קפה או לא?

שתיית קפה בכמויות גדולות אינה מומלצת בעיקר למעשנים. נמצא קשר בין עלייה בשכיחות מחלות לב וכלי דם לשתיית קפה והוא נמצא רק במעשנים המרבים בשתייתו, בעוד שהעישון הוא גורם סיכון חמור לכשעצמו.

שתיית קפה לכשעצמה לא נמצאה מסכנת את הבריאות. אם אתה אדם בריא, שתי כוסות קפה ליום לא יזיקו לך, אך כנראה גם לא יועילו לבריאותך.

מכל מקום, שתיית קפה או תה אינה תחליף לשתיית מים.

*כתבה, גילה אדלר, דיאטנית קלינית מחוז שפלה, מכבי שירותי בריאות. באדיבות מכביתון.


פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיב
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page